Page 74 - PRIVATE JOURNAL #1
P. 74
KNOWLEDGE — ΣυΝέΝτέυΞΗ
T ακριβώς το ίδιο πράγμα κι έτσι κάθε ταινία μου προ-
χωράει από το σενάριο στη σκηνοθεσία, γενικά στην
πραγματοποίησή της». Το κλειδί είναι η επιμονή και,
όταν ένας καλλιτέχνης σκέφτεται έξω από τα κλισέ,
δεν πτοείται από τις αρνήσεις μεγαλοστελεχών που
εγκρίνουν μόνο τα αναμενόμενα.
Πιστός στις αρχές του, ο Payne επιθυμεί να κάνει
το κοινό να γελάσει και να συγκινηθεί. Στον Μικρόκο-
σμο τοποθετεί και μια απρόσμενη ερωτική ιστορία στο
επίκεντρο, ανάμεσα στον απογοητευμένο Αμερικανό
πρωταγωνιστή και μια Βιετναμέζα ακτιβίστρια, άστε-
«τα χρηματα, τα λεφτα, πάντα αυτά είναι το θέ- γη αλλά ακάματη, πρόθυμη να βοηθήσει, πικραμένη
μα», παρατηρεί μιλώντας μου ελληνικά στη Βενετία αν και αποφασισμένη να επιζήσει των κακουχιών και
όπου συναντηθήκαμε, με αφορμή μια ερώτηση μου της εξορίας. Η σάτιρα του Payne είναι εμφανής, αλλά
για τον, σχετικά υψηλό για τα δικά του δεδομένα, ενσωματώνεται οργανικά στην ελπίδα για κάτι καλύ-
προϋπολογισμό του Downsizing που στην Ελλάδα τερο σε ένα γενικό κλίμα πολωτικό και συγχυστικό, και
βγήκε στις αίθουσες με το τίτλο Μικρόκοσμος. Το φαντάζει απόλυτα αφομοιωμένη στην ανθρωπιά που
πραγματικό θέμα της ταινίας είναι η ιστορία ενός αναδίνει η καινούργια ταινία του, όπως και σε όλες τις
άνδρα, του Matt Damon, ο οποίος ακολουθεί τη γυ- προηγούμενες. Και στο χιούμορ, τον ευεργετικό κατα-
ναίκα της ζωής του (ή τουλάχιστον έτσι νομίζει) και λύτη κάθε αλήθειας, που αν δεν το χρησιμοποιήσεις,
επιλέγει να συρρικνωθεί σωματικά, ως λύση για μια όπως είχε δηλώσει παλιότερα, φέρνοντας στη μνήμη
οικονομικά ανετότερη ζωή, καθώς μια προηγμένη τον Oscar Wilde, ο κόσμος θα σε σκοτώσει!
επιστημονική μέθοδος από τη Νορβηγία επιτρέπει Με τον ίδιο αυτοσαρκασμό, ο Ελληνοαμερικανός
μετατροπή σε μέγεθος και μια νέα λιλιπούτεια κοι- μιλάει για το επίμαχο θέμα του γάμου και τη σχέση
νωνία βρίσκεται στα σπάργανα, στις παρυφές ενός του με τους γονείς του. Κάποτε, δεν ενέκριναν καμία
κόσμου που αλλάζει. γυναίκα για τον γιο τους, ακόμη κι αν ήταν Αμερικα-
Sui generis, ανάμεσα σε παρατεταμένο αστείο νίδα ελληνικής καταγωγής, Οι άνθρωποι δεν αλλά-
και επιστημονική φαντασία, το πρόβλημα της ταινίας ζουν, του έλεγε ο πατέρας του και, αν αλλάζουν, είναι
αυτής, κατά τον Payne, είναι ότι δεν ανήκει ευδιά- μόνο προς το χειρότερο, συμπλήρωνε η μητέρα του.
κριτα σε κανένα είδος και τα studios δεν μπορούσαν Τελικά, η ευχή τους εκπληρώθηκε, και στα 56 του
να αντιληφθούν την εμπορική της προοπτική. Ο χρόνια ο Alexander έγινε πατέρας για πρώτη φορά,
Payne, όμως, έχει συνηθίσει να αντιμετωπίζουν τις από την εντελώς Ελληνίδα, συντοπίτισσά του από το
πρωτότυπες ιδέες του με ευγενική συγκατάβαση. Αίγιο, σύντροφό του. Μετά από την απαιτητικότατη
«Για να δικαιολογηθεί ένα τέτοιο budget, το στούντιο πολύμηνη προώθηση της ταινίας και το προσωπικό
έχει ένα μοντέλο ταινίας, ανάλογα με την ποιότη- χαρμόσυνο γεγονός, ο Payne βρέθηκε με ένα άξια
τα της ιστορίας και τους υπερήρωες που εμπλέκο- κερδισμένο κενό στο πρόγραμμα του. Όλοι πλέον
νται. Ώσπου, κάποια στιγμή, ένας διευθυντής στην ευχόμαστε να ολοκληρώσει την ολική επαναφορά
Paramount, που δυστυχώς δεν ζει πια, έδωσε το ΟΚ, στις ρίζες του, γυρίζοντας μια ταινία στην Ελλάδα. Αν
αφού πρώτα είπε: “Δεν βγάζει νόημα στο χαρτί, αλλά και δεν αποκλείει την ιδέα, αποφεύγει να δεσμευτεί
θα το κάνουμε”. Ολόκληρη η καριέρα μου εξαρτάται, και, πάντα με τον χαμογελαστό του σαρκασμό, λέει:
μέχρι κάποιο σημείο, από έναν υπεύθυνο που θα πει «Είμαι κοντά στα πάντα, ακόμη και στον θάνατο». •
«Δεν βγάζει νόημα στο χαρτί, αλλά θα το κάνουμε. Ολόκληρη
η καριέρα μου εξαρτάται, μέχρι κάποιο σημείο, από έναν
υπεύθυνο που λέει κάθε φορά ακριβώς το ίδιο πράγμα»
072 THE PRIVATE JOURNAL