Page 149 - PRIVATE JOURNAL 2020
P. 149
InspIratIon — BUsInEss
Ευγeνιος ΕυγΕνiδης ά βρίσκει στον Πειραιά, να αναλαμβάνει προς τη Ν. Αμερική και την Αυστραλία και
Η Μικρασιατική Καταστροφή τον
μετά προς την Β. Αμερική και τον Καναδά.
ο ΠροδρομοΣ τη γενική πρακτόρευση για την Ελλάδα Διαβλέπει ότι η κατεστραμμένη Ευρώπη
και την ευρύτερη περιοχή της ανατολι-
έχει την ανάγκη εισαγωγής ειδών πρώτης
κής Μεσογείου της Swedish Orient Line.
ανάγκης και προτρέπει τη Swedish Orient
ΤΗΣ εξωΣΤρεφεΙάΣ Η συνέχεια είναι καταιγιστική. Ιδρύει το Line να κατασκευάσει πλοία-ψυγεία για
Σκανδιναβικό Πρακτορείο Εγγύς Ανα-
τη μεταφορά ευπαθών φορτίων, ενώ επι-
τολή Α.Ε., το οποίο γίνεται ο μεγαλύτε-
λέγει ως έδρα των δραστηριοτήτων του
ρος πρακτοριακός οργανισμός σε όλη τη την ουδέτερη Ελβετία, η οποία διαθέτει
ο εθνικός ευεργέτης και δραστήριος εφοπλιστής Μεσόγειο. Εισάγει σκανδιναβική ξυλεία ανεπτυγμένες υποδομές επικοινωνίας. Το
επένδυσε στις ευκαιρίες κάθε ιστορικής περιόδου και εξελίσσεται στον μεγαλύτερο εισα- 1953 ιδρύει την Ελληνική Γραμμή Νοτίου
γωγέα ξυλείας. Υλοποιεί εμπορικές εκ-
Αμερικής και ενώνει με τα πλοία «Αθήναι»
αποκτώντας σύντομα διεθνή ακτινοβολία. θέσεις σκανδιναβικών προϊόντων στην και «Μυκήναι» την Ελλάδα με τη Μέση
Ελλάδα και αντίστοιχων ελληνικών στη Ανατολή και τη Λατινική Αμερική. Εκεί-
Κείμενο ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΜΨΩΝ Σουηδία και στη Φινλανδία, ενισχύοντας νη την εποχή, θεωρείται ο μεγαλύτερος
«αγαπω, φiλε μου, την εργασία. Λα- τις μεταξύ τους εμπορικές σχέσεις και Έλληνας εφοπλιστής. Ο ίδιος αποδεικνύει
τρεύω τη δίνη των υποθέσεων, την υπερ- αυξάνοντας τις εξαγωγές. Ζητάει να κα- την αγάπη του για την Ελλάδα με δωρεές
νίκηση των δυσκολιών, τον αγώνα για την ταγράφονται στατιστικά δεδομένα για τη που αφήνουν εποχή, όπως εκείνη του 1
επίτευξη του σκοπού που επιδιώκω. Ακό- μεταφορά φορτίων, ώστε να μελετάει τις δισ. δραχμών στους πληγέντες από τους
μη χαίρομαι, και μη φανεί αυτό υπερβολι- τάσεις της αγοράς. Είναι ο άνθρωπος που καταστροφικούς σεισμούς του 1953 στα
κό, την αποτυχία, γιατί έτσι καταλαβαίνω παρακολουθεί ακόμα και μια κουραστική νησιά του Ιονίου. Πεθαίνει ξαφνικά στην
τη χαρά που φέρνει ο θρίαμβος. Όλα αυτά Ελβετία, στις 22 Απριλίου του 1954.
είναι το ενδιαφέρον της ζωής για μένα…», «…Επιθυμώ έναν αιφνίδιο θάνατο,
εξομολογείται ο Ευγένιος Ευγενίδης στον «δεν μπορεί να εκεί, στη θέση μου, την ώρα που εργάζο-
πρόεδρο του δικηγορικού συλλόγου στο μαι, με όλες τις πνευματικές μου δυνάμεις
καντόνι Vaud της Ελβετίας, την άνοι- υπάρξει σύγχρονη ακέραιες και πριν τα γεράματα κι η αρρώ-
ξη του 1954. Είναι λίγες μέρες πριν από ελλάδα χωρίς στια με καταβάλουν». Η ευχή του πραγμα-
τον θάνατό του, αλλά η ξεχωριστή αυτή τοποιείται. Η οικογένειά του υλοποιεί και
φυσιογνωμία του ναυτιλιακού κλάδου ικανούς και επαρκώς μια ακόμα επιθυμία του που περιλαμβα-
είναι ήδη ένας θρύλος, αναγνωρισμένος μορφωμένους και νόταν στη διαθήκη του και αφορούσε τη
σε διάφορες χώρες για τα επιτεύγματα καταρτισμένους σύσταση ιδρύματος με σκοπό τη συμβολή
της σταδιοδρομίας του. Γεννημένος το στην εκπαίδευση νέων ελληνικής υπηκο-
1882 στο Διδυμότειχο της Ανατολικής τεχνίτες» ότητας στο επιστημονικό και τεχνικό πε-
Θράκης, αποφοιτά από την περίφημη Ρο- δίο. Ο ίδιος είχε οραματισθεί μια Ελλάδα
βέρτειο Σχολή στην Κωνσταντινούπολη, ώριμη και ικανή να συναγωνισθεί τις άλλες
το παλαιότερο αμερικανικό σχολείο εκτός διαδικασία φόρτωσης, ελέγχοντας από το προηγμένες χώρες σε τεχνικό και βιομηχα-
ΗΠΑ, έπειτα από προτροπή του πατέρα πιο δυσπρόσιτο σημείο ενός πλοίου του νικό επίπεδο. Πίστευε ότι κάτι τέτοιο δεν
του. Εργάζεται σε νεαρή ηλικία σε μεγά- την τοποθέτηση ευαίσθητων φορτίων. ήταν δυνατόν χωρίς την κατάρτιση ικανών
λους εμπορικούς οίκους και ασχολείται Στο γύρισμα της ιστορίας, με το ξέσπα- στελεχών. Μάλιστα η αδερφή του, Μαριάν-
με την εισαγωγή ξυλείας στην Τουρκία. σμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ευγέ- θη Σίμου, ήταν εκείνη που αποφάσισε τη
Είναι μόλις 24 ετών, όταν αναλαμβάνει νιος Ευγενίδης μεταφέρει τις δραστηριότη- δημιουργία ενός πλανηταρίου στο κτιριακό
τη διεύθυνση του μεγάλου ναυτιλιακού τές του στη Ν. Αφρική, συνδέοντας το Κέιπ συγκρότημα του Ιδρύματος, ύστερα από
πρακτορείου Reppen και σύντομα ιδρύει Τάουν με το Μπουένος Άιρες με φορτηγά σχετικές εισηγήσεις συμβούλων της από
ναυπηγείο κατασκευής φορτηγίδων στον πλοία μεταφοράς κάρβουνου και επιβατη- τον ακαδημαϊκό χώρο.•
Κεράτιο Κόλπο για να ενισχύσει τις επι- γά πλοία. Χάρη στο εξαιρετικό επιχειρημα-
χειρηματικές του δραστηριότητες. Μέχρι τικό του ένστικτο, προβλέπει την αύξηση
ιΔρυμά ΕυγΕνιΔου
το 1922 έχει καταφέρει να θεωρείται ένας των μεταναστευτικών ροών μετά τον πό- Χάρη στον ευγένιο ευγενίδη, το ίδρυμα
από τους πιο αξιόλογους οικονομικούς
λεμο, από την Ελλάδα και την Ιταλία προς
ίδρυμα ευγενίδου παράγοντες στην Κωνσταντινούπολη, τη Β. Αμερική, και στρέφεται στη ναυτιλία στην τεχνική, επαγγελματική και ναυτική
λειτουργεί πάνω από 60 χρόνια χωρίς
ποτέ να έχει επιβαρύνει οικονομικά την
έχοντας όμως πάντα στο μυαλό του την
των υπερωκεανίων. Ιδρύει την επιβατηγό
ελλάδα, συμβάλλοντας με όλα τα μέσα
εφοπλιστική εταιρεία Home Lines με έδρα
προοπτική να αποκτήσει και η Ελλάδα
τη Γένοβα, δρομολογώντας πλοία αρχικά
ναυπηγεία αντίστοιχα με τα διεθνή.
εκπαίδευση των νέων ελλήνων.
146 tHE prIVatE JoUrnaL tHE prIVatE JoUrnaL 147