Page 83 - PRIVATE JOURNAL 2020
P. 83

KNOWLEDGE — κινηματογραφοσ



 τον Ροζέ Βαντίμ, με τον οποίο απέκτησε   με τη Φαμπιέν της «Αλήθειας»: «O ρόλος   χαβιάρι», με την υπογραφή του Γιάννη
 τον γιό της Κριστιάν, πολλές φορές μάλι-  δεν θα μπορούσε να είναι πιο μακριά από   Σμαραγδή, και την Ντενέβ στον ρόλο της
 στα προτιμώντας να σκηνοθετείται ξανά   εμένα. Δεν συμπεριφέρομαι ποτέ αγενώς   αυτοκράτειρας Αικατερίνης της Ρωσί-
 από εκείνους που αισθανόταν πως είχε   στους τεχνικούς, τον σκηνοθέτη και τους   ας. Για την ταινία δεν έχει άποψη: «Δεν
 κοινό όραμα, όπως ο Ζακ Ντεμί, η Ανιές   συμπρωταγωνιστές μου και, βέβαια, έχω   βγήκε ποτέ στις γαλλικές αίθουσες και
 Βαρντά, ο Αντρέ Τεσινέ και, πιο πρόσφα-  μια υπέροχη σχέση με την κόρη μου, χωρίς   δεν πρόλαβα ποτέ να τη δω σε DVD». Για
 τα, ο Φρανσουά Οζόν. Αναρωτιέμαι ποια   προβλήματα και μυστικά». Στην ερώτησή   την εμπειρία της σε «ελληνικό» έδαφος;
 είναι η κινητήρια δύναμή της, τι είδους   μου αν η ίδια συνέβαλε στο σενάριο, εμ-  «Αν και η παραμονή μου υπήρξε σύντο-
 ανησυχία, προσωπική ή καλλιτεχνική,   βολιάζοντας τον χαρακτήρα της με μικρές   μη, γιατί ο ρόλος μου ήταν μικρός και οι
 την ωθεί να αποζητά τη μέθεξη τόσων   λεπτομέρειες από την ιδιωτική της ζωή,   σκηνές μου δεν διήρκησαν πολλές μέρες,
 κινηματογραφικών πλατό, σαν μια ανά-  αρνείται χωρίς περιστροφές: «Ο Κόρε-Έ-  συγκινήθηκα από τον αγώνα των συμπα-
 γκη που δεν δείχνει να κοπάζει. «Δεν θα   ντα πρέπει να μελέτησε παλιές συνεντεύ-  τριωτών σας. Θυμάστε πως συνέπεσε με
 έλεγα πως προέρχεται από μια ανησυχία»,   ξεις μου ή και δηλώσεις μου, για να βρει   μια πολύ δύσκολη κοινωνική συγκυρία.
 διαφωνεί. «Προέχει η περιέργειά μου για   κάποια κοινά χαρακτηριστικά, κάτι που   Είστε πολύ ανθεκτικός, δυνατός λαός και
 το ίδιο το σινεμά. Οι καταστάσεις προ-  να ταιριάζει με την πραγματική Ντενέβ.   μπράβο σας».
 κύπτουν και ακολουθούν τον δικό τους   Δεν χρειάστηκε να προσθέσω τίποτε από   Με μια ανοιχτή επιστολή που συνυ-
 ρυθμό, ανεξάρτητα από την πρόθεση και   πέγραψαν και άλλες συνάδελφοί της τον
 τη θέληση του καθενός. Βλέπω συχνά   Ιανουάριο του 2018, η Γαλλίδα ηθοποιός
 ταινίες, ταξιδεύω σε κινηματογραφικά   συντάχτηκε με μια διαφορετική άποψη
 φεστιβάλ, συναντώ ανθρώπους, μου λέ-  «Προέχει η περιέργειά   από το κίνημα του #metoo, υποστηρίζο-
 νε τις ιδέες τους, κάνουμε meetings, κι   μου για το ίδιο το   ντας πως οι Αμερικανίδες συνάδελφοί
 όταν συμφωνούμε, κάτι που όπως απο-  της το παρατράβηξαν και πως η σεξουα-
 δεικνύεται συμβαίνει συχνά, γυρίζουμε   σινεμά. Βλέπω συχνά   λική ελευθερία έχει διαφορετικό νόημα
 μαζί μια ταινία. Για παράδειγμα, τον Χι-  ταινίες, ταξιδεύω   από ό,τι κηρύσσουν επιτακτικά οι θερμές
 ροκάζου Κόρε-Έντα τον γνώριζα χρόνια,   ακτιβίστριες. Κατά κάποιον τρόπο απολο-
 συστηθήκαμε για πρώτη φορά στις Κάν-  σε κινηματογραφικά   γήθηκε στη συνέχεια, λέγοντας πως δεν
 νες, αργότερα μου πρότεινε το σενάριο για   φεστιβάλ, συναντώ   εννοούσε κάτι αντίθετο από αυτό που πρε-
 την “Αλήθεια”, ξανασυναντηθήκαμε στο   ανθρώπους, μου λένε   σβεύει το φεμινιστικό ρεύμα που ξέσπασε
 Παρίσι, μετά στο Τόκιο…». Κάνει μια μικρή   την τελευταία τριετία, σεβόμενη απόλυτα
 παύση και υπερθεματίζει, φανερώνοντας   τις ιδέες τους… και,   τα θύματα του βιασμού και της σεξουαλι-
 βαθύτερα το σκεπτικό της, πέρα από τις   όταν συμφωνούμε,   κής κακοποίησης. «Από ένα σημείο και
 περιστάσεις. «Ξέρετε, το φιλοσοφώ πολύ   μετά, σταμάτησα να κάνω δηλώσεις επί
 το θέμα. Αν είναι να γίνει κάτι, θα γίνει.   γυρίζουμε μαζί   του θέματος, γιατί κατάλαβα πως ο λόγος
 Θα το προσπαθήσω, αλλά ποτέ δεν θα το   μια ταινία»   διαστρεβλώνεται από τα μέσα κοινωνικής
 κυνηγήσω. Δεν υπάρχει λόγος να πιέζεις   δικτύωσης και ξεφεύγει από κάθε έλεγχο.
 τα πράγματα».  Σίγουρα, πάντως, το κίνημα συνεχίζει πο-
 Στην «Αλήθεια», υποδύεται μια ηθο-  λύ δυνατά στην Αμερική», περιορίστηκε
 ποιό που έχει εκδώσει την αυτοβιογραφία   να πει, χωρίς ωστόσο να παίρνει θέση στις
 της και ετοιμάζεται να πρωταγωνιστήσει   τη δική μου ζωή, ούτε μου ζητήθηκε κά-  ενέργειες του ή, φυσικά, να υιοθετεί τη
 σε ταινία, ενώ η κόρη της (Ζιλιέτ Μπινός)   τι τέτοιο». Η ταινία κλείνει με μια πολύ   ρητορική του, έστω και όψιμα.
 έρχεται να την επισκεφθεί με τον σύζυγο   γλυκιά στιγμή, όταν την περιβάλλουν οι   Τη χαιρετώ και την ευχαριστώ, της
 και την κόρη τους, επαναφέροντας άλυ-  αγαπημένοι της άνθρωποι στον κήπο του   εύχομαι καλή τύχη για την ταινία και η Κα-
 τα ζητήματα από το παρελθόν. Σε πρώτη   σπιτιού της, ενώ εκείνη ατενίζει αισιόδοξα   τρίν Ντενέβ ανταποδίδει χαμογελώντας:
 ανάγνωση, η σταρ της ταινίας του βραβευ-  το μέλλον, με θέα στο Παρίσι, την πόλη   «Εύχομαι και σ’ εσάς καλή τύχη, τώρα που
 μένου με Χρυσό Φοίνικα Ιάπωνα σκηνο-  που τόσο αγαπά. «Έχετε δίκιο, είναι μια   άλλαξαν τα πράγματα στην Ελλάδα». •
 θέτη θυμίζει σε πολλά σημεία την Ντενέβ.   σκηνή που μου άρεσε κι εμένα πολύ. Η
 Λέγεται και εκείνη Φαμπιέν (το πλήρες   οικογένειά μου είναι προτεραιότητα, το
 όνομα της ηθοποιού είναι Κατρίν Φαμπιέν   ίδιο και οι καλοί μου φίλοι, που δεν τους   ινFO
 Ντορλεάκ), είναι πασίγνωστη και καπνίζει   ξεχωρίζω από τους συγγενείς μου. Αυτοί   Η ταινία «αλήθεια», η οποία
 συνεχώς, έχει κόρη και εγγονή και γυρίζει   με βοηθούν να διατηρώ την κανονική ζωή   έκανε πρεμιέρα στο 76ο Φεστιβάλ
 Κινηματογράφου της Βενετίας,
 τη μια ταινία μετά την άλλη. Η Ντενέβ   που σας προανέφερα».  έχει τη δημιουργική υπογραφή του,
 διασκεδάζει στην ιδέα πως υπάρχει έστω   Ανάμεσα στις ταινίες της, βρίσκεται   βραβευμένου στις Κάννες, Ιάπωνα
 και ένας θεατής που θα την μπερδέψει   και μια ελληνική, «Ο Θεός αγαπάει το   σκηνοθέτη χιροκάζου Κόρε-Έντα.




 080  THE  PRIVATE  JOURNAL
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88