Page 147 - PRIVATE JOURNAL 7th EDITION
P. 147

INSPIRATION — ART



 δeςποινΑ Γερουλaνου
 ΛΑΞΕΎΟΝΤΑΣ, ΚΕΝΤΏΝΤΑΣ,                                                                        ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚOΣ ΡOΛΟΣ
                                                                                                Χάρη στη μεγάλη της αγάπη,
                                                                                                τις γνώσεις και το πάθος της
                                                                                               για τη χειροτεχνία, η Δέσποινα
 ΖΏΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ                                                                                   Γερουλάνου έδωσε στην
                                                                                                 ελληνική λαϊκή τέχνη την
                                                                                                 προβολή που της αξίζει.
 ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ




 Από το Μουσείο Μπενάκη έως την «2023 Ελευσίς Πολιτιστική
 Πρωτεύουσα της Ευρώπης», η Δέσποινα Γερουλάνου υπήρξε
 μία σταθερή κινητήριος δύναμη του πολιτιστικού γίγνεσθαι της χώρας.


 Κείμενο MAΡΙΝΑ ΜΠΕΝΕΚΟΥ

 H  κουλτούρες. Οι μετέπειτα σπουδές της στη   μέχρι σήμερα. «Για τα πωλητήρια έχουμε

 Φιλοσοφική Σχολή στη Θεσσαλονίκη τής
 δουλέψει νυχθημερόν, ποτέ δεν σταμάτη-
 άνοιξαν νέους ορίζοντες, ωστόσο η επαγ-
 σα να ασχολούμαι με αυτά, είναι το πάθος
 γελματική πορεία που θα ακολουθούσε
 δεν ήταν ακόμα ξεκάθαρη. Με παρότρυνση   μου», είχε δηλώσει κάποτε η ίδια. Σε ό,τι
 αφορά το Μουσείο Μπενάκη, η ανήσυχη
 του οικογενειακού φίλου Δημήτρη Χορν, η   Δέσποινα Γερουλάνου δεν έμεινε, πάντως,
 Γερουλάνου ενεπλάκη για ένα διάστημα με   μόνο στο πωλητήριο, αλλά σύντομα πή-
 την υποκριτική. Νιώθοντας, ωστόσο, ότι   ρε την πρωτοβουλία να ιδρύσει τέσσε-
 η τέχνη αυτή δεν αποτελούσε την πραγ-  ρις νέους χώρους για την προώθηση και
 ματική της κλίση και -παρά τη συμμετοχή   την υποστήριξη παραδοσιακών και σύγ-
 Η αιςθΗτικh, η μόρφωση και η καλ-  της σε σημαντικά κινηματογραφικά έργα   χρονων μορφών τέχνης και σχεδιασμού.
 λιέργεια της Δέσποινας Γερουλάνου θα   και παραστάσεις, όπως οι «Θεσμοφοριά-  Τρέφοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις
 λείψουν από την πολιτιστική ζωή της Ελ-  ζουσες» στην Επίδαυρο και το «Ταξίδι στα   εφαρμοσμένες τέχνες και το design, επι-
 λάδας. Η γυναίκα που συνέδεσε άρρηκτα   Κύθηρα» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου- η   μελήθηκε έκτοτε πολυάριθμες εκθέσεις με
 το όνομά της με το Μουσείο Μπενάκη,   ίδια μετέβη στο Παρίσι για να αφοσιωθεί   αυτήν τη θεματική, όπως οι «Αναζητήσεις
 καθώς χρημάτισε διευθύντριά του από το   σε μία άλλη μεγάλη αγάπη της, τη χειρο-  στην Ύλη» και «Η Βιτρίνα της Κριεζώτου
 1994 έως τον θάνατό της τον Απρίλιο του   τεχνία. Επιστρέφοντας μετά από λίγους   3». Μεταξύ άλλων, η ίδια εκπροσωπούσε
 2023, υπήρξε μία άοκνη μελετήτρια και   μήνες στην Ελλάδα, αφοσιώθηκε στη δη-  τη χώρα μας στο Πολιτιστικό Συμβούλιο
 επιμελήτρια της Ιστορίας και της Τέχνης.  μιουργία γλυπτών και κοσμημάτων με την   του Ιδρύματος Μικελάντζελο, που στόχο
 Γεννημένη το 1958 στην Αθήνα, η Γερου-  υπογραφή της. Σύντομα θα ακολουθού-  του έχει την υποστήριξη των τεχνιτών
 λάνου ήταν κόρη του αρχαιολόγου Μαρίνου   σε η επανασύνδεσή της με το Μουσείο   που αξιοποιούν στο σήμερα παραδοσια-
 Γερουλάνου και της αρχαιολόγου – βυζα-  Μπενάκη, καθώς κλήθηκε να αναλάβει   κές τεχνικές για τη δημιουργία μοναδικών
 ντινολόγου Αιμιλίας Γερουλάνου-Καλλιγά,   το πωλητήριο του ιδρύματος. Διοχετεύ-  αντικειμένων. Το «κύκνειο άσμα» της ήταν   «Πατριωτική είναι
 εγγονής του Αντώνη Μπενάκη, ο οποί-  οντας πλήρως σε αυτό τις καλλιτεχνικές   η διοργάνωση του «2023 Ελευσίς Πολιτι-  η αγάπη για την
 ος υπήρξε υφυπουργός Οικονομικών του   της ευαισθησίες και ερχόμενη σε επαφή   στική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», της
 Ελευθερίου Βενιζέλου και ιδρυτής του   με πρωτοπόρους τεχνίτες της εποχής, η   οποίας και προήδρευσε, καταφέρνοντας   παράδοση όχι
 Μουσείου Μπενάκη. Ήδη από μικρή ηλικία   Δέσποινα Γερουλάνου κατάφερε να το «με-  να ξεπεράσει δεκάδες δυσκολίες και προ-  ως κακόγουστος
 και λόγω του οικογενειακού της περιβάλ-  ταμορφώσει», γεμίζοντας τις προθήκες του   λαβαίνοντας να δει μόνον τα εγκαίνια, λίγο
 λοντος, η Δέσποινα Γερουλάνου ήρθε σε   με αντικείμενα υψηλής ποιότητας και με-  πριν τον θάνατό της. Μεγάλη της επιθυμία,   μιμητισμός, αλλά ως
 επαφή με την αρχαιολογία και την τέχνη,   γάλης πρωτοτυπίας. Ουσιαστικά, σε εκείνη   όπως αυτή είχε εκφραστεί μέσα από την   © ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ / ΑΠΕ-ΜΠΕ  δυναμική, δημιουργική
 ενώ η αγάπη της οικογένειας για τα ταξίδια   οφείλουμε την άνοδο της τάσης των «δώ-  τελευταία της συνέντευξη, το «να δω τα
 της έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσει από   ρων τέχνης» που ξεκίνησε στην Ελλάδα   παιδιά να εκπαιδεύονται στην τέχνη και   συνέργεια»
 νωρίς διαφορετικά τοπία, ανθρώπους και   κατά τη δεκαετία του ‘90 και συνεχίζεται   τον πολιτισμό». •




 144  THE  PRIVATE  JOURNAL                             THE  PRIVATE  JOURNAL                                        145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152