Page 151 - PRIVATE JOURNAL 6th EDITION
P. 151
INSPIRATION — ARTS
ΜαρΙα Καλλας
Η ΕΝΣΆΡΚΩΣΗ
ΤΗΣ ΜΟΎΣΆΣ
100 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση της σοπράνο που έμελλε να μπει στο
Πάνθεον των πλέον αναγνωρίσιμων καλλιτεχνικών μορφών παγκοσμίως.
Κείμενο MAΡΙΝΑ ΜΠΕΝΕΚΟΥ
Ο Πουτσίνι και Ροσίνι με τρόπο απαράμιλλο. οπερατικό ρόλο, αυτόν της Τόσκα, σε μία
Το κοινό εκστασιαζόταν και χειροκροτού-
αξέχαστη παράσταση στο Covent Garden
σε δεκάδες φορές την Κάλλας στις παρα-
στάσεις της, όπου η ανατριχιαστική φωνή του Λονδίνου. Θα ακολουθήσει ο ρόλος
της ως Μήδειας στην εμβληματική ομώ-
της έδενε με τις παθιασμένες θεατρικές νυμη ταινία του Πιερ Πάολο Παζολίνι, με
της ερμηνείες σε ένα άκρως συγκινητικό την Κάλλας να στρέφεται για τα επόμενα
καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Παράλληλα, οκτώ χρόνια στη διδασκαλία της οπερα-
η ανάπτυξη των τεχνικών ηχογράφησης τικής τέχνης στην Σχολή Τζούλιαρντ της
«Ο τΟνΟς της φωνης ήταν ζεστός, λυρι- τη δεκαετία του ’40 θα βοηθούσε ούτως Νέας Υόρκης. Η σύντομη επάνοδός της
κός, έντονος· στριφογύριζε και έλαμπε σαν ώστε η φωνή της σοπράνο να φθάσει σε στο τραγούδι δεν θα υπάρξει τόσο λαμπρή,
φλόγα και γέμιζε τον αέρα με μελωδικές κάθε γωνιά του κόσμου, με τους μουσι- όσο το παρελθόν της, το οποίο δεν μπορεί,
αντηχήσεις σαν καριγιόν. Σε κάθε περίπτω- κόφιλους από τη Δύση ως την Ανατολή ωστόσο, με τίποτα να διαγραφεί. Η εκατο-
ση, ήταν ένα εκπληκτικό φαινόμενο…». να συμμερίζονται τον χαρακτηρισμό «la στή επέτειος της γέννησης της σπουδαίας
Αυτή ήταν η αρχική εντύπωση της δα- prima donna assoluta» («η απόλυτη πρι- μονωδού, που έφυγε από τη ζωή το 1977
σκάλας μονωδίας της Μαρίας Κάλλας στο μαντόνα») που της είχαν δώσει οι Ιταλοί. στα 53 της, πρόκειται να συμπεριληφθεί
Εθνικό Ωδείο, Μαρίας Τριβέλλα, το 1957. Η Το 1960, η Κάλλας θα καινοτομήσει σε ελ- στον κατάλογο εορτασμού επετείων της
Ελληνίδα υψίφωνος θα γινόταν συνώνυ- ληνικό έδαφος, εγκαινιάζοντας τις πρώτες UNESCO για το 2023, σε μία ακόμη ανα-
μο της όμορφης, κρυστάλλινης και εντυ- παραστάσεις όπερας που πραγματοποιή- γνώριση της πολιτιστικής κληρονομιάς
πωσιακής φωνής. «Τραγουδάει σαν την θηκαν στη μακραίωνη ιστορία του Αρχαίου που άφησε πίσω της η Μαρία Κάλλας. Στην
Κάλλας», λέμε -πάντα με υπερβολή- για Θεάτρου της Επιδαύρου – το 1960 με τη Ελλάδα, το αφιέρωμα που διοργανώνει η
κάποιον με χάρισμα στο τραγούδι, αν και Νόρμα του Μπελίνι και το 1961 με τη Μή- Εθνική Λυρική Σκηνή, από τον Απρίλιο
η θεία φωνή της, «La Divina», έχει μείνει δεια του Κερουμπίνι. Λίγα χρόνια μετά, τον έως τον Δεκέμβριο του 2023, περιλαμβά-
στη συλλογική μνήμη αξεπέραστη. Γεννη- Ιούλιο 1965, η πριμαντόνα θα ερμηνεύσει νει εκθέσεις, εργαστήρια, ντοκιμαντέρ και
μένη το 1923 στο Μανχάταν από Έλληνες για τελευταία φορά επί σκηνής έναν πλήρη παραστάσεις που αναβιώνουν και τιμούν
μετανάστες, η Maria Anna Cecilia Sofia ποικίλες πτυχές της σπουδαίας καριέρας
Kalogeropoulos επρόκειτο να κάνει τα της υψιφώνου. Η Μαρία Κάλλας δεν στά-
πρώτα της μουσικά βήματα στην ιδιαίτε- θηκε απλώς ένα από τα μεγαλύτερα ταλέ-
ρη πατρίδα της, την Ελλάδα, γνωρίζοντας ντα που πέρασαν από την Όπερα, αλλά μία
όμως την καταξίωση, για πρώτη φορά, στη Η Μαρία Κάλλας ερμηνεύτρια που κατάφερε να δώσει νέα
γειτονική Ιταλία, όπου συναντήθηκε με τον πνοή σε αυτή τη μορφή Τέχνης. Ως ερμη- © MICHAEL OCHS/ GETTY IMAGES/ IDEAL IMAGE
μέντορά της, μαέστρο Τούλιο Σεραφίν. Η ενέπνευσε και νεύτρια, κατάφερε να συνταράξει ακόμη
Ιταλία, με πλούσια παράδοση στην όπερα, εμπνέει ολόκληρες και όσους ουδέποτε είχαν ασχοληθεί με την
θα αποτελέσει το ιδανικό περιβάλλον για γενιές μουσικών και όπερα και μετέτρεψε ξεχασμένα έργα σε
την ανάδειξη του άστρου της Μαρίας, η κλασικά – όπως μόνο μία «θεϊκή» ύπαρξη ΝΕΑ ΠΝΟΗ
οποία απέδωσε τις ηρωίδες των Βέρντι, ακροατών θα μπορούσε να κάνει. • Το πρόσωπο και η φωνή
της Κάλλας ταυτίστηκαν
με τις ηρωίδες των
σπουδαιότερων οπερατικών
έργων και συνθετών.
148 THE PRIVATE JOURNAL