Page 28 - PRIVATE JOURNAL #1
P. 28

BEST OF — ΣΥνΕνΤΕΥξΗ




                                                       κατερινα ευαγγελατου

                                      TO ΣΤΟΙχΗΜΑ





                                Η Κατερίνα Ευαγγελάτου υφαίνει τη δική της αφήγηση για το
                                αριστουργηματικό «ζ» του βασίλη βασιλικού, σκηνοθετώντας
                                       την ομώνυμη όπερα στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

                                                       Κείμενο Ξένια ΓέωρΓιαδου


                          Τ                       λέξεων και πληροφοριών, που όμως δεν   στον χώρο. Όλα συμβαίνουν με έναν τρό-
                                                                                      πο εντελώς αυτονόητο. Άλλωστε, πολλές
                                                  επεκτείνεται και στα συναισθήματα ή τους
                                                                                      από τις σκηνές ισορροπούν μεταξύ ονείρου
                                                  συλλογισμούς των ηρώων. «Ο Βαγγέλης
                                                  (Χατζηγιαννίδης) έχει μια γοργή, εύστοχη,
                                                                                      αλλαγές  στον χώρο, τον χρόνο και αυτό
                                                  σχεδόν κινηματογραφική προσέγγιση, η   και πραγματικότητας. Υπάρχουν συνέχεια
                                                  οποία εστιάζει στους χαρακτήρες κι αυτό   παραπέμπει σε μια ατμόσφαιρα εφιάλτη»,
                                                  έχει πολύ μεγάλο θεατρικό ενδιαφέρον,   διευκρινίζει.
                                                  τόσο για τον σκηνοθέτη όσο και για τους   Το μεγάλο στοίχημα για όλους τους
                                                  λυρικούς τραγουδιστές και ηθοποιούς»,   συντελεστές είναι ότι η όπερα «Ζ» είναι
                                                  σημειώνει η Κατερίνα Ευαγγελάτου. Όλη   ένα καινούργιο έργο, στο οποίο καλούνται
                                                  η δράση, συμπυκνωμένη ώστε να ξετυ-  να ανακαλύψουν τα πάντα από το μηδέν!
             το βραδυ τΗς 22ας Μαΐου 1963 ο βου-  λιχθεί σε μια δίωρη παράσταση, φωτίζει   «Στις μεγάλες όπερες μπορείς να αγοράσεις
             λευτής της ΕΔΑ, Γρηγόρης Λαμπράκης,   τα πρόσωπα, τον Ζ, τον οποίο ερμηνεύει   δέκα δίσκους, να ακούσεις διαφορετικές
             συμμετέχει σε εκδήλωση στη Θεσσαλονί-  ο Δημήτρης Παπανικολάου, τη γυναίκα   εκτελέσεις, μαέστρους, φωνές και να κα-
             κη για την ειρήνη και τον πυρηνικό αφο-  του Ζ, τον Αρχιδεινόσαυρο, τον αρχηγό   τέχεις το έργο πριν ακόμα μπεις στην πρό-
             πλισμό. Η κυκλοφορία έχει απαγορευτεί.   της αστυνομίας που ενορχηστρώνει και   βα. Εμείς δουλεύουμε μόνο με το πιάνο, το
             Μετά το τέλος της ομιλίας του, αποχωρεί   οργανώνει τη δολοφονία, τον Γρύλο και   οποίο είναι αδύνατον να αποδώσει τα ηχο-
             συνοδευόμενος από δύο άντρες. Καθώς   τον Κάβουρα, τους δύο εκτελεστές, και   χρώματα. Αυτό θα διορθωθεί μόνο προς
             βγαίνει στον δρόμο ένα τρίκυκλο περνά   άλλους βωβούς ρόλους, όπως αυτός που   το τέλος, όταν στις πρόβες θα έχουμε το
             δίπλα του με μεγάλη ταχύτητα. Ο βουλευ-  ερμηνεύει η Ειρήνη Λαμπράκη, εγγονή   Ergon Ensemble. Τότε μόνο θα εισπράξου-
             τής σωριάζεται αιμόφυρτος, μεταφέρεται   του διάσημου αγωνιστή.          με την ατμόσφαιρα της μουσικής». Παρά
             στο νοσοκομείο και ξεψυχά τέσσερις ημέ-  Η καταξιωμένη σκηνοθέτις τονίζει   τις δυσκολίες, η Ευαγγελάτου αντιμετω-
             ρες αργότερα. Η ιατροδικαστική έκθεση   πως σε εκείνη παραδόθηκε ένα έτοιμο   πίζει με ενθουσιασμό αυτό το εγχείρημα,
             αναφέρει ότι δέχτηκε ισχυρό χτύπημα στο   έργο, στερώντας της τη δυνατότητα να   το οποίο θα φέρει σε επαφή τη νέα γενιά
             κεφάλι από μεταλλικό αντικείμενο.    επέμβει δραματουργικά, ωστόσο πολλές   με μια σημαντική στιγμή της σύγχρονης
                 Η πολιτική δολοφονία που συγκλόνισε   από τις προτάσεις του Μπορμπουδάκη και   ιστορίας μας, για την οποία υπάρχει μόνο
             το πανελλήνιο και ένα από τα σημαντικό-  του Χατζηγιαννίδη θα τις υιοθετούσε και η   μια σύντομη αναφορά στα σχολικά συγ-
             τερα κεφάλαια της σύγχρονης ιστορίας της   ίδια. «Είναι μέσα στη δική μου αισθητική,   γράμματα. «Επιπλέον, έχει ενδιαφέρον να
             χώρας μεταφέρεται στην Εναλλακτική   στη δική μου θεατρική οπτική. Για αυτό   βλέπεις πώς ένας καλλιτέχνης “διαβάζει”
             Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σε   και θεωρώ ευτύχημα το ότι τους συνά-  το έργο ενός άλλου καλλιτέχνη, υφαίνο-
             μουσική Μηνά Μπορμπουδάκη, λιμπρέ-   ντησα». Πώς όμως παντρεύεται ο λόγος   ντας τη δική του αφήγηση, με αφορμή
             το Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και σκηνοθε-  με το τραγούδι; «Είναι ένα σύγχρονο έργο,   ένα σπουδαίο δημιούργημα. Και αυτό εί-
             σία Κατερίνας Ευαγγελάτου. Βασισμένη   σε 2 πράξεις και 20 εικόνες, γραμμένο για   ναι ερεθιστικό, γιατί η τέχνη πρέπει να
             στο «Ζ», το εμβληματικό έργο του Βασίλη   ηθοποιούς και λυρικούς τραγουδιστές.   συνομιλεί με την εποχή της». •
             Βασιλικού, η νέα όπερα αποτυπώνει με   Βουτώντας στο σύμπαν του Μηνά Μπορ-                                                     ΔΗΜΗΤρΗΣ ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
             νεύρο και αμεσότητα τόσο τα πραγματικά   μπουδάκη δεν έχεις απορίες γιατί κάποιος      ΙΝFO
             περιστατικά όσο και την ταραγμένη ατμό-  τραγουδά, ενώ ένας άλλος του απαντά σε   Από 02/03 έως 18/04,
             σφαιρα της εποχής, με μια «οικονομία»   πεζό λόγο ή ένας τρίτος, απλά, κινείται   www.nationalopera.gr




             026                                        THE  PRIVATE  JOURNAL                                                                                                              THE  PRIVATE  JOURNAL                                       027
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33