Page 142 - PRIVATE JOURNAL 2020
P. 142
InspIratIon — sCIEnCE
AmeliA mAry eArhArt t του από το έδαφος. Ένα ιδιαίτερο μείγμα ξε η πρώτη πρόεδρος της οργάνωσης γυ-
ναικών πιλότων The Ninety Nines, που
θάρρους και περιέργειας την καθήλωσε
Σύμβολο στη θέση της, παρακολουθώντας αυτή την στήριξε τις γυναίκες αεροπόρους. Η ίδια
δεν δίσταζε να συμβουλεύει «αποφάσισε
απρόσμενη εμπειρία από την πλευρά του
αν αξίζει ή όχι ένας στόχος με όλο το ρίσκο
θεατή. Τον Δεκέμβριο του 1920, επισκέ-
θάρρούΣ φθηκε με τον πατέρα της ένα αεροδρόμιο που έχει. Αν ναι, τότε σταμάτα να ανησυ-
χείς...». Βραβεύτηκε από τον Πρόεδρο των
στην Καλιφόρνια και είχε την ευκαιρία να
κάνει ως συνεπιβάτης ενός διάσημου πιλό-
ΗΠΑ, Χέρμπερτ Χούβερ, με το χρυσό με-
του μια δοκιμαστική πτήση δέκα λεπτών. τάλλιο της National Geographic Society,
διεκδίκησε την είσοδο των γυναικών στην αεροπορία, «Από τη στιγμή που αφήσαμε το έδαφος», ενώ το Κογκρέσο της απένειμε τον Σταυρό
με έναν αέρα γενναιότητας που αποδείχτηκε ελκυστικός δήλωσε, «ήμουν πεπεισμένη ότι έπρεπε να Διακεκριμένης Πτήσης, που δόθηκε πρώ-
πετάξω». Χρειάστηκαν μόλις δέκα λεπτά
τη φορά σε γυναίκα. Παράλληλα, συνερ-
στην κοινή γνώμη και διέλυσε στερεότυπα. για να αποφασίσει τι τη συγκινούσε πε- γάστηκε με το πανεπιστήμιο Purdue ως
Το κορiΤσι που Του άρεσε να πετάει ρισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Δούλεψε επισκέπτρια, συμβουλεύοντας γυναίκες
Κείμενο ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΜΨΩΝ αντιμετώπισε επιτυχώς τους μύθους που για ένα διάστημα για να συγκεντρώσει τα σε θέματα καριέρας, αλλά και ως τεχνικός
ήθελαν τις γυναίκες λιγότερο ικανές. «Σε απαραίτητα χρήματα για το κόστος των σύμβουλος του τμήματος αεροναυτικής.
παρακαλώ, θέλω να γνωρίζεις ότι έχω από- μαθημάτων και μέσα σε έξι μήνες αγό- Το 1936 υπήρξε η αρχή του τέλους: η
λυτη συναίσθηση του κινδύνου. Θέλω να ρασε ένα μεταχειρισμένο κίτρινο Kinner Αμέλια Έρχαρτ έβαλε στόχο να κάνει τον
το κάνω γιατί μπορώ! Οι γυναίκες πρέπει Airster, που ονόμασε «Καναρίνι». Στις 22 γύρο του κόσμου. Τον Ιούλιο εκείνου του
να προσπαθούν να επιτύχουν πράγματα, Οκτωβρίου 1922 πέταξε σε ύψος 14.000 έτους παρέλαβε ένα Lockheed Electra 10E
όπως και οι άντρες. Όταν αποτυγχάνουν, και το 1937, έπειτα από μια πρώτη αποτυ-
η αποτυχία τους θα πρέπει να είναι μία χημένη απόπειρα, αναχώρησε μαζί με τον
πρόκληση για τους άλλους». Έτσι έγραψε «Το πιο δύσκολο μοναδικό συνεπιβάτη της, Φρεντ Νούναν,
στον σύζυγό της, Τζορτζ Πάτναμ, σε μια από το Μαϊάμι. Στις 2 Ιουλίου 1937, η Αμέ-
επιστολή που του είχε αφήσει να διαβά- πράγμα είναι η λια Έρχαρτ και ο Νούναν απογειώθηκαν με
σει σε περίπτωση που κάποια πτήση της απόφαση να δράσεις, προορισμό τη νήσο Χάουλαντ, αλλά τα ίχνη
απέβαινε μοιραία. Γεννημένη στο Άτσισον τα υπόλοιπα είναι τους χάθηκαν. Ναυτικό και Ακτοφυλακή
του Κάνσας το 1897 ξεχώρισε για την στό- προσπάθησαν να τους εντοπίσουν, σε μια
χευσή της σε ανατρεπτικά επιτεύγματα. Σε απλώς επιμονή» δαπανηρή εκστρατεία ανεύρεσης που κό-
μια εποχή που το γυναικείο κίνημα ήταν στισε 4 εκατ. δολάρια, χωρίς κανένα απο-
άγνωστη έκφραση, η ίδια διέθετε αρχείο τέλεσμα. Η εξαφάνιση των δύο πιλότων
με αποσπάσματα από τον Τύπο που φώτι- ποδιών, καταρρίπτοντας το παγκόσμιο ρε- και του αεροσκάφους τους έδωσε τροφή σε
ζαν την πετυχημένη πορεία γυναικών σε κόρ υψομέτρου γυναικών. Από εκείνη την θεωρίες συνωμοσίας και ενέπνευσε πολ-
δυσπρόσιτους τομείς για εκείνες, όπως η ημερομηνία-ορόσημο ξεκίνησε μια σειρά λούς ερευνητές – από την Διεθνή Ομάδα
διοίκηση επιχειρήσεων ή η μηχανική. Το συναρπαστικών επιτευγμάτων. Έγινε η για την Ανάκτηση Ιστορικών Αεροσκαφών
κορίτσι, που λερωνόταν και μάτωνε σε κά- πρώτη γυναίκα που διέσχισε πετώντας (TIGHAR), μέχρι πρόσφατα τον Αμερικάνο
θε απόπειρά της να φτάσει πιο μακριά από τον Ατλαντικό, τις ΗΠΑ, σπάζοντας συ- ωκεανογράφο Ρόμπερτ Μπάλαρντ, γνω-
ΦωτογραΦος: Hulton DeutscH/ Getty ImaGes/ IDeal ImaGe
τον μικρόκοσμο της οικογένειάς της, είχε νεχώς ρεκόρ ταχύτητας, αποστάσεων και στό από τον εντοπισμό του ναυαγίου του
τη γενναιότητα να αντιμετωπίζει κατάμα- υψομέτρων. Τιτανικού. Ο μύθος της συγκεκριμένης
τα τις δυσκολίες. Για εκείνη «η περιπέτεια Πρότυπο γυναικείας θέλησης, προ- ηρωίδας υπήρξε το πιο ισχυρό κίνητρο για
είχε τη δική της αξία». σέλκυσε τη δημοσιότητα μέσα από πρω- να εντοπιστεί και να τιμηθεί ένα γυναικείο
Η 16η γυναίκα παγκοσμίως που απέ- τοσέλιδα, ενώ η ίδια ξεκίνησε να αρ- πρότυπο μαχήτριας, που δεν δίστασε ποτέ
κτησε το 1923 άδεια πιλότου από τη Διεθνή θρογραφεί στο αμερικανικό περιοδικό να πετάξει πιο ψηλά. •
Συνομοσπονδία Αεροπορίας ανέπτυξε μια Cosmopolitan, προωθώντας τη δημόσια
μοιραία σχέση με τα αεροπλάνα. Αν και η αποδοχή της αεροπορίας, αλλά και την
πρώτη εντύπωση, στα 11 χρόνια της, από ισότιμη θέση της γυναίκας. Παντρεύτηκε Κληρονομιά
μια πτήση επίδειξης στην κρατική έκθεση τον εκδότη Τζορτζ Πάτναμ, έγραψε βιβλία, η υποτροφία αμέλια Έρχαρτ
στην Αϊόβα δεν ήταν θετική, έχει καταγρα- έδωσε διαλέξεις και συναίνεσε στη χρήση του πανεπιστημίου purdue στην
ίντιάνα επιβραβεύει την ηγεσία, την
φεί ότι έμεινε απολύτως ψύχραιμη όταν, των φωτογραφιών της για εμπορικούς αποφασιστικότητα, τη συμμετοχή στις
παρακολουθώντας μια άλλη επίδειξη, λίγα λόγους, προβάλλοντας προϊόντα ταξιδι- δραστηριότητες της ακαδημαϊκής
χρόνια αργότερα, ένας πιλότος την πλησί- ωτικών αποσκευών, γυναικείας ένδυσης, κοινότητας και παρέχεται τόσο σε
ασε επικίνδυνα, μειώνοντας την απόστασή καπνού και επιβατικής αεροπορίας. Υπήρ- πρωτοετείς όσο και σε τελειόφοιτους.
140 tHE prIVatE JoUrnaL tHE prIVatE JoUrnaL 141