Page 39 - PRIVATE JOURNAL 2020
P. 39
BUSINESS — προσωπο
AmAncio ortegA ο μελιά. Την ημέρα που ένας τοπικός πα- δέκα χρόνια επιχειρηματικής εμπειρίας,
Το 1963, με περισσότερα πλέον από
ντοπώλης αρνείται στη μητέρα του, που
O πρωΤοποροσ εργάζεται σαν καθαρίστρια, πίστωση για ιδρύει την πρώτη οικογενειακή εταιρεία,
κατασκευάζοντας ρόμπες, μπουρνούζια
να αγοράσει αβγά για την οικογένειά της,
και πετσέτες. Ο ίδιος είναι υπεύθυνος για
αισθάνεται τόση ντροπή, ώστε αποφασί-
σΤη «γρηγορη μοδα» ζει να εγκαταλείψει το σχολείο. Είναι 14 τις νέες τάσεις, ο αδερφός του Αντόνιο
επιβλέπει το εμπορικό κομμάτι, η αδελφή
ετών και ξεκινά να δουλεύει ο ίδιος. Από
του κρατάει τα λογιστικά βιβλία και η σύ-
την ταπεινή βάση ενός παιδιού για θελή-
ματα, μεταπηδά σύντομα μέσα στον χώρο ντροφός του Ροζαλία είναι η βασική του
Ξεκινώντας από το μηδέν, ο Ισπανός ιδρυτής του ομίλου του υφάσματος, όπου μαθαίνει να ράβει συνεργάτης. Το 1966 γίνεται σύζυγός του,
inditex εκτοξεύτηκε στην παγκόσμια οικονομική κυριαρχία, στο χέρι. Εκεί παίρνει και το πρώτο πολύ- ενώ μαζί εγκαινιάζουν, το 1975, το πρώτο
κατάστημα της φίρμας Zara, η οποία θα
τιμο μάθημα, που δεν θα το ξεχάσει ποτέ.
με περιουσία άνω των 70 δισ. δολαρίων. Για να φτιάξεις μια πετυχημένη εμπορικά εξαπλωθεί σε όλο τον πλανήτη.
επιχείρηση, πρέπει να δίνεις στον πελάτη
Κείμενο Πάνος Θωμάκος Ο τρoπΟς με τΟν οποίο διασταυρώθηκε αυτό που θέλει. Μέσα σε δύο, μόλις, χρό- απο ZORBA σε ZARA
η ζωή του με τον πλούτο αποδεικνύει την νια, συλλαμβάνει την πρώτη εκπληκτική Σύμφωνα με τον συγγραφέα Mark
τεράστια δύναμη που κρύβουν μέσα τους επιχειρηματική ιδέα, επιστρατεύοντας τις Tungate, του βιβλίου «Fashion Brands:
οι αυτοδημιούργητοι άνθρωποι. Ο αόρα- άπορες γυναίκες της αυτόνομης Γαλικίας Branding Style from Armani to Zara»,
τος, σχεδόν, επιχειρηματίας διεκδικεί μια ο Αμάνθιο θέλει, αρχικά, να ονομάσει το
θέση ανάμεσα στους δέκα πλουσιότερους καινούργιο brand «Zorba», από τον αγαπη-
ανθρώπους στον πλανήτη μαζί με διά- μένο του χαρακτήρα, τον οποίο ενσάρκω-
σημα ονόματα, όπως ο Μπιλ Γκέιτς και ο σε ο Άντονι Κουίν, στην ταινία «Zorba the
Γουόρεν Μπάφετ. Σε αντίθεση με τους τε- Greek». Όταν αποτυγχάνει να κατοχυρώσει
λευταίους, και παρά τον τεράστιο πλούτο τα δικαιώματα για το όνομα του διάσημου
του, πολλοί στον πλανήτη δεν τον έχουν «Θα πρέπει να ήρωα, από το ομώνυμο βιβλίο του Νίκου
ακούσει ποτέ και εξακολουθούν να μη εμφανιζόμαστε Καζαντζάκη, τροποποιεί τα γράμματα της
γνωρίζουν ποιος είναι. Χωρίς να αλληλε- επωνυμίας και καταλήγει στο Zara, που
πιδρά με τον κόσμο του υπερεκτεθειμένου τρεις φορές ακούγεται πιο θηλυκό, και ταυτόχρονα
πλούτου, ο ίδιος παραμένει οπαδός των στις εφημερίδες: εξωτικό, κυρίως στην ισπανική εκφορά
χαμηλών τόνων, περιφρουρώντας την όταν γεννιόμαστε, του (Θάρα). Η Zara εξελίσσεται ραγδαία
ιδιωτική του ζωή. Σπάνια κάνει δημόσιες ως «το πιο φημισμένο, ίσως, παράδειγμα
εμφανίσεις κι έχει δώσει ελάχιστες συνε- όταν παντρευόμαστε εφοδιαστικής αλυσίδας», σύμφωνα με
ντεύξεις – ίσως μόνο τρεις. Μάλιστα, μέχρι και όταν τον Economist, και μέσα σε 10 χρόνια, το
σχετικά πρόσφατα, δεν κυκλοφορούσαν 1985, ο Αμάνθιο ιδρύει τη μητρική Inditex
καν φωτογραφίες του, κάνοντας ακόμα πεθαίνουμε» για να επιβλέπει την αλματώδη ανάπτυξη
και τους επενδυτές του «να τον μπερδεύ- της εταιρείας του. Το 1989 εγκαινιάζεται το
ουν με τους υπαλλήλους του», όπως είχε πρώτο κατάστημα Zara, εκτός Ισπανίας,
ΦωτογράΦος: dusko despotovic / getty images / ideal image
αποκαλύψει ο Economist. στη γειτονική Πορτογαλία. Την επόμενη
δεκαετία η φίρμα αποβιβάζεται σε Παρίσι
Το δαιμονιο στη μοδιστρική. Βρισκόμαστε στη δεκαε- και Λονδίνο, προσφέροντας όλες τις τάσεις
Του επιχειρειν τία του 1950 κι εκείνος οργανώνει γυναι- της μόδας σε πολύ προσιτές τιμές. Όπως
Γεννημένος το 1936, στις αρχές του ισπα- κείες ενώσεις με μοδίστρες που ράβουν σχολιάζουν οι ειδικοί αναλυτές του κλά-
νικού εμφύλιου πολέμου, σε ένα ταπει- τα πάντα - από γυναικεία εσώρουχα και δου, προσωπικό και μονάδες παραγωγής
νό χωριό της Βόρειας Ισπανίας, είναι το νυχτικά μέχρι μωρουδιακά. Δίνει δουλειά θυμίζουν μια καλοκουρδισμένη μηχανή, ‣
μικρότερο από τα τέσσερα παιδιά ενός σε μια περιοχή που πλήττεται από την
Καστιλιάνου σιδηροδρομικού υπαλλή- ανεργία και στηρίζει τις εργάτριές του, οι
λου. Παιδικές μνήμες στη Λεόν και την οποίες θα του το ανταποδώσουν, πολλά Τα πένΤέ μυσΤικα έπιΤυχιασ
Γκιπούθκοα και στη συνέχεια μετακόμιση χρόνια αργότερα, με το να διαβεβαιώσουν καΤα Τον ορΤέγα
• Η ταχύτητα είναι το παν.
στη Λα Κορούνια, μετά την απόσπαση του δημοσίως πόσο καλές ήταν οι συνθήκες • Μελετάτε πάντα τι ζητούν οι πελάτες σας.
πατέρα του. Ρωγμές φτώχειας και ανέχειας εργασίας και πόσο ευαίσθητος ήταν ο ίδιος • Ελέγξτε την αλυσίδα εφοδιασμού.
σε ένα μικρό διαμέρισμα εργατικών πο- ως εργοδότης, παρά το νεαρόν της ηλι- • Μείνετε πιστοί στις ρίζες σας.
λυκατοικιών διαλύουν την παιδική ανε- κίας του. • Ποτέ μη σταματήσετε να καινοτομείτε.
036 THE PRIVATE JOURNAL THE PRIVATE JOURNAL 037