Page 89 - PRIVATE JOURNAL 2020
P. 89

KNOWLEDGE — αρχιτεκτονικη



                  ιστορικη
 ι. & α. ΒικeλαΣ & ΣυνερΓAΤεΣ αρχιΤeκΤονεΣ  συνεχειΑ
              Ο αλέξης και ο πατέρας
 αφηνοντασ     του, Γιάννης Βικέλας,
                στο εσωτερικό του
                 Μουσείου Β&Ε
                   Γουλανδρή.
 αΠοτυΠΩμα



 στην Πολη




 Ο αλέξης Βικέλας αναλύει την 60χρονη πορεία που
 οδήγησε, με πλήρη συναίσθηση της μεγάλης κλίμακας, στον
 σχεδιασμό επιφανών έργων στον αστικό ιστό της αθήνας.


 Συνέντευξη Δαναη μαΚΡη — Φωτογραφίες SpyroS Hound


 H  Έκθεσης Θεσσαλονίκης, και πριν ανοίξει   Ταε Κβο Ντο μέχρι το Στάδιο Ειρήνης και

 το δικό του γραφείο δούλεψε στο εργοτά-
 Φιλίας, στο τέλος του βασικού άξονα της
 Λ. Συγγρού, αλλά και μέχρι τη Δραπετσώ-
 ξιο του Χίλτον. Παράλληλα, ταξίδευε πο-
 λύ, γνωρίστηκε με τον Oskar Niemeyer,
 βρέθηκε στις παγκόσμιες εκθέσεις και   να και τα παλιά Λιπάσματα στον Πειραιά.
 Επειδή η πόλη προτίμησε να επεκταθεί
 θέλησε να φέρει στην Ελλάδα όσα συνέ-  προς βορρά και ανατολικά, περιοχές όπως
 βαιναν στο εξωτερικό. Με ζήλο ανέπτυξε   η Πειραιώς, που ιστορικά συνδέει το κέ-
 μια πίστη στη μοντέρνα και σύγχρονη αρ-  ντρο με το λιμάνι της πόλης, ο Ελαιώνας
 χιτεκτονική χωρίς προκαταλήψεις – την   και ο Βοτανικός, έχουν μείνει υποβαθμι-
 οποία συνεχίζει να έχει και μοιραζόμαστε.   σμένες. Ελπίζω, ακόμη, να επανέλθουν
 Αυτά τα 60 χρόνια, θα έλεγα ότι κάνουμε   ιδέες, όπως αυτή της πεζοδρόμησης της
 μία αρχιτεκτονική που επιδιώκει να έχει   Πανεπιστημίου, ώστε να αποδώσουμε χώ-
 η αρχιΤεκΤονικh του γραφείου σας θε-  σαφήνεια χωρίς απλούστευση, να χρησι-  ρο για τους πεζούς, να εισαγάγουμε περισ-
 ωρήθηκε από τα πρώτα χρόνια μινιμαλι-  μοποιεί σύγχρονα υλικά και με διακριτή   σότερο πράσινο και να κάνουμε την πόλη,
 στική και φουτουριστική, με αναφορές σε   ταυτότητα, ώστε να μεταδίδει την αντίλη-  γενικά, πιο φιλόξενη.
 ευρωπαϊκά και αμερικανικά πρότυπα. Πώς   ψη για το περιεχόμενο της αρχιτεκτονικής,   Είστε ένα γραφείο με μεγάλη εμπειρία
 τη χαρακτηρίζετε εσείς;   είτε με αμεσότητα, είτε υπανικτικά, χωρίς   στα ψηλά κτίρια. Ενδεικτικά, αναφέρω τον
 Η πορεία του γραφείου ξεκινά γύρω   δογματισμούς. Δεν υπάρχει μία αρχιτεκτο-  Πύργο των Αθηνών, το ψηλότερο κτίριο όχι
 στο 1959, με αποτέλεσμα να μετρά σήμερα   νική γλώσσα που ξεκίνησε από το ‘50 και   μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στα Βαλκάνια,
 60 χρόνια ζωής. Ο πατέρας μου σπούδασε   συνεχίστηκε ως σήμερα, την οποία μπορεί   την εποχή που ανεγέρθηκε, το «President
 αμέσως μετά τον πόλεμο, την εποχή που   να την περιγράψει κανείς με δυό λέξεις   Hotel» και τον πύργο Atrina, που έγιναν τη
 απαιτούσε να δει γοργές αλλαγές στη χώρα.   χωρίς να υπεραπλουστεύσει.   δεκαετία του ‘70. Τι όφελος έχουν η Αθήνα
 Ξεκίνησε, ήδη ως σπουδαστής, να εργά-  Ποιο είναι το όραμά σας για την πρω-  και οι πολίτες από τα ψηλά κτίρια;
 ζεται ως μακετίστας, με τις γνώσεις που   τεύουσα και τι πιστεύετε για την όψη της;   Από τα ψηλά κτίρια, τη μεγαλύτερη
 είχε αποκτήσει ως παιδί στο εργαστήρι του   Η Αθήνα είναι μια μητρόπολη και, ως   επιτυχία γνώρισε ο Πύργος των Αθηνών,
 Τσαρούχη, που σχεδίαζε σκηνικά θεάτρου.   τέτοια, πρέπει οπωσδήποτε να ανανεώνε-  σ’ ένα κεντροβαρικό σημείο, που είχε όλες
 Ύστερα συνέχισε στο γραφείο Καψαμπέλη,   ται. Η νέα πνοή ανάπτυξης στο παραλια-  τις δυνατότητες να καταστεί τοπόσημο.
 όπου είχε την ευκαιρία, αλλά και επιδίω-  κό μέτωπο -για χρόνια ξεχασμένο- είναι   Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε αξι-
 ξε να δοκιμαστεί σε πρωτοποριακά έργα,   ενθαρρυντική. Και δεν αναφέρομαι μόνο   όλογους δημόσιους χώρους και να εξετά-
 όπως τα σχέδια του πρώην Υπουργείου   στην αναμονή των εξελίξεων στο Ελλη-  σουμε τα ψηλά κτίρια ως σύνολο με το
 Προεδρίας και τα περίπτερα της Διεθνούς    νικό, αλλά στο μέτωπο συνολικά: από το   υπόλοιπο αστικό περιβάλλον, που μπορεί  ‣




 086  THE  PRIVATE  JOURNAL                             THE  PRIVATE  JOURNAL                                       087
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94