Page 150 - Private Journal 2021
P. 150
INSPIRATION — CULTURE
λοYντβιχ βαν ΜΠετOβεν
Η ΙΔΙΟΦΥΐΑ
ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ
Η ιστορία του ανθρώπου που έγραψε
τις πιο σπουδαίες μουσικές συνθέσεις όλων
των εποχών, αλλά δεν τις άκουσε ποτέ.
Κείμενο ΈΛΈΝΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ
Σ έζησε εκεί μέχρι το τέλος της ζωής του και νή αιτία εκτιμάται ότι είναι κάποια παιδι-
έγινε ο πρώτος συνθέτης που βιοποριζό-
κή ασθένεια ή κάποια χρόνια νόσος που,
ταν από την τέχνη του, χωρίς να εργάζε-
εκτός από την ακοή, επηρέασε συνολικά
ται για την εκκλησία ή για κάποιο μέλος
πολλά χρόνια με διάφορους πόνους. Παρά
της αριστοκρατίας. Σπουδαίοι μουσικοί την υγεία του, με αποτέλεσμα να ζει για
της εποχής, όπως οι Χάιντν και Σαλιέρι, την απώλεια της ακοής του, ο Μπετόβεν
εντυπωσιάστηκαν από τη δεξιότητά του συνέχισε να είναι τελειομανής. Έγραψε το
στο πιάνο, όπως και τα μέλη της αριστο- Fidelio, τη μοναδική του όπερα, σε τρεις
κρατίας, που έγιναν οι μεγαλύτεροι υπο- εκδοχές και με τέσσερις διαφορετικές ει-
στηρικτές του. Παρόλο που ο χαρακτήρας σαγωγές, ενώ για την περίφημη Ηρωική
ςυνEθεςε το πιο σπουδαίο μέρος του του ήταν εκρηκτικός και συχνά εξοργιζό- Συμφωνία έγραψε 30 παραλλαγές. Πέθανε
έργου του, όντας εντελώς κωφός κι όμως ταν, το ταλέντο του ήταν τόσο ξεχωριστό, από ένα βαρύ κρυολόγημα, που προστέ-
έμεινε στην ιστορία ως μία από τις μεγα- που όλοι παρέβλεπαν τη συμπεριφορά του. θηκε στα πολλαπλά προβλήματα υγείας
λύτερες μουσικές ιδιοφυΐες που έζησαν Η πρώτη του συμφωνία παρουσιά- που αντιμετώπιζε, στις 26 Μαρτίου 1827.
ποτέ. Γεννήθηκε στη Γερμανία το 1770 στηκε το 1800 και, παρόλο που ακόμα και Οι τελευταίες λέξεις του ήταν «Κρίμα, άρ-
και από μικρός, ο Λούντβιχ βαν Μπετό- σήμερα είναι κλασική, τότε θεωρήθηκε γησε», αναφερόμενος στο κρασί που του
βεν έδειξε ότι ήταν ξεχωριστός. Ο πατέρας αβανγκάρντ. Εκείνη την εποχή άρχισε να είχαν μόλις φέρει ως δώρο. •
του που ήταν τραγουδιστής, είδε πρώτος διαπιστώνει ότι η ακοή του είχε αποδυ-
ότι υπήρχε κάτι ιδιαίτερο στη σχέση του ναμωθεί. Ήταν μόλις 28 ετών και ακόμα
με τη μουσική και ανέλαβε να τον διδά- δεν είχε παρουσιάσει το πιο σημαντικό Όταν το 1824
ξει. Σύντομα, ο νεαρός Λούντβιχ άρχισε κομμάτι του έργου του. Παρά το αίσθη- παρουσίασε τη
να συνθέτει και να εργάζεται αρχικά ως μα της αδικίας που του δημιουργούσε το
περιπλανώμενος μουσικός και στη συνέ- γεγονός ότι ένας σπουδαίος μουσικός δεν θρυλική Ενάτη
χεια να παίζει εκκλησιαστικό όργανο στην μπορούσε να ακούσει τη μουσική, η αγάπη Συμφωνία, χρειάστηκε
ορχήστρα του Αρχιδούκα Μαξιμιλιανού του για την τέχνη τον ενέπνευσε να γρά- να γυρίσει προς το
Φραγκίσκου. Όταν ήταν 12, έγραψε την ψει ακόμα πιο μεγαλειώδη έργα. Η ακοή
πρώτη του σύνθεση, 9 Variation iv C minor του χειροτέρευε διαρκώς. Όταν το 1824 κοινό για να δει
for piano. Το περιοδικό Magazine of Music παρουσίασε τη θρυλική Ενάτη Συμφωνία, εάν οι θεατές τον
έγραψε για εκείνον ότι «αν συνεχίσει έτσι, χρειάστηκε να γυρίσει προς το κοινό για να
θα γίνει σίγουρα ο νέος Μότσαρτ». δει εάν οι θεατές τον χειροκροτούν – δεν χειροκροτούν - ΔΕΝ
Ο Αρχιδούκας τον έστειλε στη Βιέννη, μπορούσε να ακούσει τις ενθουσιώδεις μπορούσε να ακούσει
σε ηλικία 18 ετών, για να γνωρίσει το άλλο επευφημίες τους. τις ενθουσιώδεις SHUTTERSTOCK Ο ΕΡΏΤΑΣ ΏΣ ΕΜΠΝΕΥΣΉ
παιδί-θαύμα της εποχής, τον Μότσαρτ, και Υπάρχουν πολλές θεωρίες για το τι Ο Μπετόβεν αφιέρωσε τη Σονάτα για
να συνεχίσει τις σπουδές του. Ο Μπετόβεν προκάλεσε κώφωση στον συνθέτη. Πιθα- επευφημίες τους Πιάνο Νο 14, γνωστή ως «Σονάτα του
Σεληνόφωτος», στη δούκισσα Giulietta
Guicciardi, την οποία είχε ερωτευτεί αλλά
δεν μπορούσε να παντρευτεί, καθώς δεν
είχε αριστοκρατική καταγωγή.
148 THE PRIVATE JOURNAL