Page 156 - PRIVATE JOURNAL 8th EDITION
P. 156

INSPIRATION — ARTS
                                                                                                                                                 ΚΛΉΡΟΝΟΜΙΑ
                                                                                                                                             Ο μεγάλος Έλληνας συνθέτης
                                                                                                                                             σφράγισε τη χρυσή εποχή του
                                                                                                                                              ελληνικού κινηματογράφου
                                                                                                                                                και του τραγουδιού,
                                                                                                                                             εξακολουθώντας να συγκινεί
                                                                                                                                                  πολλές γενιές.
                                                           ΜιΜης ΠλΕςςΑς
                          ΜΟΥΣΙΚΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ




                             Ο Μίμης Πλέσσας ανήκει σε αυτή τη σπάνια κατηγορία ανθρώπων

                              που φαίνεται πως έζησαν όχι μία, αλλά πολλές ζωές ταυτόχρονα,
                                            μέσα στο διάστημα ενός αιώνα περίπου.

                                                       Κείμενο ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΜΨΩΝ






                          Υ                       σεκτικά το πιάνο της γιαγιάς μου. Ωστόσο,   Αθηνών... Ωστόσο, μία από τις ιδιαίτερες

                                                                                      στιγμές για μένα ήταν όταν αναδείχθηκα
                                                  δεν σπούδασα μουσική, δεν πήγα ποτέ
                                                  σε ωδείο, είμαι αυτοδίδακτος. Κατάφερα,
                                                                                      επίτιμος διδάκτωρ Χημείας στο Πανεπι-
                                                  όμως, να διευθύνω τις μεγαλύτερες ορχή-
                                                  στρες του κόσμου και να συνεργαστώ με   στήμιο Πατρών τον Απρίλιο του 2010. Η
                                                                                      χημεία είναι η κορυφαία των επιστημών.
                                                  τους μεγαλύτερους σολίστ του πλανήτη».   Αλλά και η μουσική μια χημεία από νότες
                                                  Τον περασμένο Οκτώβριο, με την αφορμή   είναι, που μεταδίδουν συναισθήματα. Λα-
                                                  του θανάτου του, ο Τύπος μίλησε για το   τρεύω εξίσου τη χημεία και τη μουσική».
                                                  ταλέντο του στη μελωδία, όμως εκείνο   Ο Πλέσσας δεν είχε ανάγκη να πείσει για
                                                  που τον έκανε πραγματικά μοναδικό ήταν   την αξία του. Η μουσική του μιλούσε από
                                                  η ικανότητά του να πιάνει τον παλμό των   μόνη της, όπως και το πλούσιο έργο του,
                                                  ανθρώπων. Γνώριζε πως οι νότες δεν είναι   που επεκτείνεται σε ταινίες, θέατρα, συ-
                                                  απλώς ήχοι. Είναι το μέσο με το οποίο οι   ναυλίες, και κλασικά κομμάτια που δεν
                                                  άνθρωποι συνδέονται με τα συναισθήματά   έπαψαν ποτέ να “ανασαίνουν”. Μαζί με
                                                  τους, τις αναμνήσεις τους, τις ελπίδες και   αυτά, ανασαίνουν και οι φωνές όσων είχαν
                                                  τους φόβους τους. Κατάφερε να γεφυρώσει   την τύχη να συνεργαστούν μαζί του. Δεν
                                                  το χάσμα ανάμεσα στο υψηλό και το λαϊκό,   υπάρχει καλύτερος τρόπος να περιγράψεις
                                                  ανάμεσα στην παραδοσιακή μουσική και   τον Μίμη Πλέσσα από το να αναφέρεις πως
                                                  τις μοντέρνες τάσεις, ανάμεσα στην Ελ-  ήταν ένα μουσικό χαμόγελο, ένα χαμόγελο
                                                  λάδα και τον υπόλοιπο κόσμο. «Το πρώτο   που εξακολουθεί να αντηχεί. Σαν μια μελω-
             ΥπαρχΟΥν μερικες μορφές που, όσο κι   μου βραβείο το πήρα στο Φεστιβάλ Ελλη-  δία που παίζει κάπου στο βάθος και, όποτε
             αν προσπαθήσει κάποιος να αποδώσει φό-  νικού Τραγουδιού για το “Αστέρι αστερά-  την ακούσεις, σε γυρνά πίσω, σε εκείνες
             ρο τιμής με λέξεις, πάντα κάτι τους αδικεί.   κι”, με ερμηνεύτρια τη Νάνα Μούσχουρη.   τις πρώτες στιγμές που κατάλαβες πως η
             Ο Μίμης Πλέσσας έφτιαξε μελωδίες που   Νεαρός πιανίστας ακόμα, τιμήθηκα με το   μουσική μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. •
             ενώνουν σαν αόρατα νήματα το συλλογικό   πρώτο βραβείο μουσικής του Πανεπιστη-
             ασυνείδητο και γεμίζουν ακόμα τον αέρα.   μίου της Mινεσότα το 1951 και την επό-
             Ίσως επειδή, πέρα από μουσικός, ήταν ένας   μενη χρονιά αναδείχθηκα πέμπτος κατά
             αναγεννησιακός άνθρωπος, κάποιος που   σειρά πιανίστας στις ΗΠΑ. Ακολούθησαν
             δεν άφηνε ποτέ τα σύνορα να τον περιο-  κι άλλες σημαντικές διακρίσεις… η απο-  «Η μουσική είναι
             ρίσουν – είτε αυτά ήταν της μουσικής είτε   νομή του Χρυσού Σταυρού του Τάγματος   συνώνυμο της ζωής
             της σκέψης. Ο ίδιος είχε εξομολογηθεί ότι    του Φοίνικα από τον τότε Πρόεδρο της
             «…δειλά-δειλά είχα ξεκινήσει να παίζω   Δημοκρατίας, Κωστή Στεφανόπουλο, αλ-  μου. Είναι η αρχή, η                © EUROKINISSI
             πιάνο σε ηλικία έξι ετών, σκαλίζοντας προ-  λά και η βράβευσή μου από την Ακαδημία   μέση και το τέλος»




             154                                        THE  PRIVATE  JOURNAL
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161