Page 98 - PRIVATE JOURNAL 8th EDITION
P. 98
KNOWLEDGE — HERITAGE
δρ. αγγελιΚh Κοτταρiδη
ΤΆ ΜΥΣΤΙΚΆ «κοινωνικοποίηση» των μνημείων και η επαφή του σύγχρονου ανθρώπου με την
ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΜΑΣ
Εκτός από την ανασκαφή και την επιστημονική έρευνα, η προστασία αλλά και η
ΤΏΝ ΆΙΓΏΝ κληρονομιά του παρελθόντος αποτελούν έναν σημαντικό άξονα της δραστηριότητας της
σπουδαίας αρχαιολόγου.
Κατεξοχήν αρχαιολόγος πεδίου, η κορυφαία επιστήμονας
άνοιξε ένα παράθυρο διαλόγου με τον μυθικό λαό των Μακεδόνων,
γράφοντας ξανά την ιστορία του κόσμου.
Συνέντευξη ΕΛΕΝΑ ΜΑΘΙΟΠΟΎΛΟΎ
H ξέρουμε πια επακριβώς τη θέση της βασι- φέρουσα μορφή και, βέβαια, το «βασίλειο
λικής μητρόπολης των Μακεδόνων. Και
καθίδρυμα» του Φιλίππου Β΄, το μεγαλύ-
είναι τα ευρήματα που μας ανάγκασαν να
τερο οικοδόμημα της κλασικής Ελλάδας.
ανατρέψουμε μια σειρά από παραπλανη-
μπορούμε με απόλυτη βεβαιότητα να ταυ-
τικές ιδεοληψίες που επικρατούσαν στην Σε ορισμένους από τους βασιλικούς τάφους
έρευνα λόγω της λανθασμένης συσχέτι- τίσουμε τους ιδιοκτήτες τους που είναι
σης των Αιγών με την Έδεσσα από έναν γνωστά και σημαντικά ιστορικά πρόσωπα:
Ρωμαίο χρονογράφο που έζησε πολύ με- ο Φίλιππος Β΄ (359-336 π.Χ.), η μάνα του,
τά την καταστροφή της πόλης, αλλά και η βασίλισσα Ευρυδίκη, ο Αλέξανδρος Δ΄
η επIΤιμοσ eφοροσ αρχαιοτήτων, Δρ. λόγω της εσφαλμένης άποψης κάποιων (323-309 π.Χ.), ο γιος του Μεγαλέξανδρου
Αγγελική Κοτταρίδη προσέφερε τα μέγιστα ερευνητών της δεκαετίας του ‘60 περί με- και της Ρωξάνης, η βασίλισσα Θεσσαλο-
στην παγκόσμια αρχαιολογία και ιστορία. ταφοράς της πρωτεύουσας στην Πέλλα τον νίκη. Σε άλλους, όπως στην περίπτωση
Φωτίζοντας τη σπουδαιότητα της βασιλι- 5ο προχριστιανικό αιώνα. Ωστόσο, τίποτε του Αμύντα Α΄ (περ. 530-496 π.Χ.), του
κής μητρόπολης των Μακεδόνων και τα από τα δύο δεν ισχύει. Η Έδεσσα ήταν μία Αλέξανδρου Α΄ (496-454 π.Χ.), του Μακε-
επιτεύγματα που καθόρισαν την πολιτι- άλλη πόλη που υπήρχε στην αρχαιότητα δόνα βασιλιά που έδωσε στους Αθηναίους
στική ταυτότητα της αρχαίας Ελλάδας, η και εξακολουθεί να υπάρχει ακόμη, ενώ την ξυλεία για να φτιάξουν τον στόλο που
κορυφαία αρχαιολόγος μάς οδηγεί σε ένα οι Αιγές, το σημαντικότερο κέντρο της νίκησε τους Πέρσες στη Σαλαμίνα, του
συναρπαστικό ταξίδι στον χρόνο μέσα από μακεδονικής λεκάνης ήδη από τις αρχές Περδίκκα Β΄ (454-413 π.Χ.) ή του Φιλίπ-
τα μνημειώδη ευρήματα, τις προκλήσεις της πρώτης προχριστιανικής χιλιετίας, θα που Γ΄ Αρριδαίου (323-317π.Χ.), η ταύτιση
της ανασκαφής, αλλά και το προσωπικό γίνουν και θα παραμείνουν η καθέδρα της είναι πολύ πιθανή.
της όραμα που ανέδειξε τον ρόλο των Αι- δυναστείας των Τημενιδών για τρεις ολό- Αυτή η σύνδεση της αρχαιολογίας με την
γών ως λίκνο πολιτισμού, ιδεολογίας και κληρους αιώνες, από την ανάρρηση στον ιστορία είναι ένα σπάνιο και εξαιρετικά
πολιτικής. θρόνο του Περδίκκα Α΄ μέχρι τη δολοφο- σημαντικό γεγονός. Στα χρόνια του Φι-
Αφιερώσατε το μεγαλύτερο κομμάτι της νία του Αλέξανδρου Δ΄, του γιου του Με- λίππου Β' που κάνει το μακεδονικό βασί-
ζωής και της εργασίας σας στην ανάδειξη γαλέξανδρου στο τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. λειο κυρίαρχη δύναμη στη χερσόνησο των
της αρχαιολογικής κληρονομιάς των Αι- Μολονότι μέχρι τώρα έχει ερευνηθεί ανα- Βαλκανίων, οι Αιγές γίνονται το κέντρο
γών και στο μεγάλο έργο της αναστήλωσης σκαφικά λιγότερο από το 10% του άστεως παραγωγής ιδεολογίας σε όλα τα επίπεδα
ΨΉΦΙΑΚΟ ΣΥΜΠΑΝ
του ανακτόρου του βασιλείου των Μακε- και της βασιλικής νεκρόπολης των Αιγών, και στην τέχνη. Αδιάψευστοι μάρτυρες
Ολοένα και περισσότεροι
δόνων. Τι είναι αυτό που κάνει τις Αιγές τα ευρήματα είναι κυριολεκτικά συγκλονι- αυτής της εξέλιξης είναι τα αριστουργή-
μεγάλοι επενδυτές κάνουν
τόσο σημαντικές; στικά: βασιλικά αναθήματα με αγάλματα ματα που έφερε στο φως η αρχαιολογική
«άλμα πίστης», ξοδεύοντας
Η σημασία των Αιγών αποδείχθηκε από και επιγραφές, τρία ιερά, τα εντυπωσιακά σκαπάνη: οι εκπληκτικές τοιχογραφίες
τεράστια ποσά για την
τα ευρήματα. Ενώ το 1977 που ξεκίνησε η τείχη της εποχής του Φιλίππου Β, αλλά και των βασιλικών τάφων, έργα πολύ μεγάλων
ανάπτυξη του λογισμικού
μεγάλη φάση της ανασκαφής στη Βεργίνα, οι παλιότερες φάσεις τους, τρεις βασιλικές ζωγράφων, είναι τα μοναδικά δείγματα της
που επιτρέπει την πρόσβαση
δεν ξέραμε καν πού είναι οι Αιγές, τα ίδια ταφικές συστάδες όπου έχουν βρεθεί ήδη σπουδαίας κλασικής ζωγραφικής που μας
στο Metaverse.
τα ευρήματα μας ανάγκασαν να ταυτίσουμε 34 τάφοι, κάποιοι από τους οποίους είναι σώθηκαν, και μας γνωρίζουν τα πρωτό-
τον χώρο με απόλυτη βεβαιότητα και έτσι ολόκληρα μνημεία με εξαιρετικά ενδια- τυπα της τέχνης που ήταν η αγαπημένη ‣
096 THE PRIVATE JOURNAL THE PRIVATE JOURNAL 097