Page 60 - Influencers no7_Low
P. 60

INFLUENCERS                                                                                                                       INFLUENCERS













                                                                                                                                                      Ποιος είναι ο ορισμός σας για την               Είχε αυτό το μοναδικό χάρισμα. Όσον αφορά την «αποφασιστική»
                                                                                                                                                έννοια της μεταμόρφωσης; Αν και η φωτογραφία          στιγμή του Bresson, μας αφορά και σήμερα. Αυτή είναι η ουσία της
                                                                                                                                                εξ ορισμού είναι μια «μεταμόρφωση».                   φωτογραφίας: καταγράφει μια μικρή στιγμή που «είδε» η κάμερα
                                                                                                                                                   Χρησιμοποιώντας την έννοια της μεταμόρφωσης σαν μεταφορά,   παγώνοντας το χρόνο. Πάντως, θα με ενδιέφερε πολύ να μάθω τι
                                                                                                                                                θα έλεγα ότι η δύναμη της φωτογραφίας είναι η ικανότητά της να   πιστεύουν οι φυσικοί για την «αποφασιστική» στιγμή και το πάγωμα
                                                                                                                                                πείσει ότι είναι αληθινή. Ωστόσο, ακριβώς την ίδια στιγμή που   του χρόνου.
                                                                                                                                                σηκώνεις την κάμερα αλλάζεις την πραγματικότητα. Επιλέγεις τι
                                                                                                                                                θα δεις περιορίζοντας το πεδίο σου σε μια συγκεκριμένη στιγμή στο   Ποια είναι η «αποφασιστική» στιγμή για
                                                                                                                                                χρόνο. Αυτό συμβαίνει ακόμα και όταν ένα παιδί σηκώνει την κάμερα.   εσάς σε μια φωτογράφηση;
                                                                                                                                                Kάτι που περνάει σχεδόν απαρατήρητο αφού έχουμε διδαχτεί ότι η   Οι φωτογραφήσεις μόδας είναι κάτι τελείως διαφορετικό από
                                                                                                                                                φωτογραφία είναι αληθινή. Αυτός είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της   τις φωτογραφίες του Bresson. Εκείνος έβαζε τον εαυτό του σε
                                                                                                                                                δύναμης της φωτογραφίας. Όταν κοιτάζεις έναν πίνακα ξέρεις ότι   καταστάσεις όπου μπορούσαν να συμβούν κάθε είδους ενδιαφέροντα
                                                                                                                                                δεν είναι αληθινός και ότι υπάρχει εκεί επειδή κάποιος τον «εφηύρε».   πράγματα. Εγώ δουλεύω σε ένα περιβάλλον που είναι πολύ
                                                                                                                                                Στη φωτογραφία έχεις πάντα την ψευδαίσθηση της πραγματικότητας.   περισσότερο ελεγχόμενο. Μπορώ να το διαχειριστώ, να το αλλάξω,
                                                                                                                                                Φυσικά στις μέρες μας οι υπερβολικά ρετουσαρισμένες εικόνες είναι   να το μεταμορφώσω. Όταν είμαι στο στούντιο με τους συνεργάτες
                                                                                                                                                γεγονός και συχνά υπόκεινται σε κριτική επειδή ξεπερνούν κάθε όριο.   μου κι έχουμε μια ιδέα που προσπαθούμε να υλοποιήσουμε, το
                                                                                                                                                Και αυτό που βρίσκω ανησυχητικό είναι που σήμερα οι γονείς και τα   καλύτερο πράγμα που μπορεί να μας συμβεί είναι να εξελιχτούν
                                                                                                                                                           LORDE
                                                                                                                                                σχολεία δεν μαθαίνουν στα παιδιά ότι μπορούν να αφηγηθούν μια   τα πράγματα όπως τα περιμένουμε. Όμως, ακόμα και στο στούντιο
                                                                                                                                                ιστορία με φωτογραφίες, όπως κάνουν με τις λέξεις. Tουλάχιστον   μπορεί να παρουσιαστούν απρόοπτα – για παράδειγμα ένα ατύχημα.
                                                                                                                                          ©  SØLVE SUNDSBØ  να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους και με εικόνες, αλλά τους   εδώ μπορείς να επαναλάβεις τη φωτογράφηση, κάτι που δεν ίσχυε
                                                                                                                                                εγώ αυτό κάνω με τα τέσσερα παιδιά μου. Τους εξηγώ ότι μπορούν
                                                                                                                                                                                                      Άρα η «αποφασιστική» στιγμή υπάρχει και στο στούντιο. Μόνο που
                                                                                                                                                                                 Coachella, 2017
                                                                                                                                                                                                      για τον Βresson. Και αυτή είναι η ομορφιά στη φωτογραφία μόδας.
                                                                                                                                                επισημαίνω ότι αν χρειαστεί να δανειστώ ένα μήλο από το φίλο μου
                                                                                                                                                                                                      Μπορείς να δοκιμάσεις ξανά και ξανά, να επέμβεις σε αυτή την
                                                                                                                                                για να το φωτογραφίσω αυτό δεν σημαίνει ότι γίνεται δικό μου. Τα
                                                                                                                                                παιδιά πρέπει να καταλάβουν τη διαφορά.
                                                                                                                                                                                                      πραγματικότητα κάνοντάς την να δείχνει όλο και περισσότερο όπως
                                                                                                                                                                                                      εσύ τη φαντάζεσαι.
                                                                                                                                                      Είστε ένας επιδραστικός φωτογράφος
                                                                                                                                                και το έργο σας φτάνει σε ένα εξαιρετικά μεγάλο             Έχετε μεγάλη οικογένεια –τέσσερα παιδιά–
                                                                                                                                                κοινό. Αισθάνεστε ευθύνη γι’ αυτό;                    και μια σχετικά κανονική ζωή.
                                                                                                                                                   Και ναι και όχι. Δεν αισθάνομαι περισσότερο υπεύθυνος από ένα   Δεν ξέρω τι σημαίνει «κανονικό», αλλά νομίζω πως –ναι– έχω
                                                                                                                                                συγγραφέα που κάθεται και γράφει μια ιστορία. Η πραγματικότητα   μια κανονική ζωή.
                                                                                                                                                που δημιουργώ εγώ είναι εντελώς φανταστική. Σωστά; H φωτογραφία
                                                                                                                                                εκ φύσεως δεν λέει την αλήθεια. Δεν μπορώ να κάνω τη διαφημιστική   Από την άλλη, οι εικόνες σας συνήθως δεν
                                                                                                                                                καμπάνια π.χ. της Nike και να υποστηρίξω ότι θα πω την απόλυτη   έχουν κάτι κανονικό. Είναι σαν να έρχονται από
                                                                                                                                                αλήθεια. Απλώς δεν είναι δυνατόν. (γελάει) Τον τελευταίο καιρό στη   άλλους κόσμους, με πλάσματα που θα μπορούσαν να
                                                                                                                                                Γαλλία επισημαίνουν με λεζάντες τις ρετουσαρισμένες φωτογραφίες.   ξεπηδήσουν από μέσα τους. Πώς μετακινείστε από
                                                                                                                                                Μα είναι αστείο, θα πρέπει να το κάνουν σε κάθε εικόνα που   την πραγματικότητα σε αυτόν τον κόσμο;
                                                                                                                                                τυπώνεται! Να εξηγούν κάθε φορά ότι ο φωτογράφος διάλεξε αυτό   Ας πούμε ότι είναι Παρασκευή και έχω προγραμματισμένη
                                                                                                                                                το κάδρο που χρονικά εκπροσωπεί μόνο το 1/5 του δευτερολέπτου. Δεν   φωτογράφηση Δευτέρα και Τρίτη. Δεν ξεκινούν όλα αυτόματα τη
                                                                                                                                                έχει νόημα. Έχουμε πάρει όλη την ευθύνη από το θεατή και πρέπει   Δευτέρα. Αυτός ο κόσμος χρειάζεται προετοιμασία. Να ονειρευτείς,
                                                                                                                                                να την επιστρέψουμε σε αυτόν.                         να βρεις έναν καλό λόγο για την ύπαρξή του, για να τον «φέρεις»
                                                                                                                                                                                                      στη ζωή. Έτσι θα εμπλακείς συναισθηματικά μαζί του πιο εύκολα.
                                                                                                                                                      Πολλά χρόνια πριν, ο Henri Cartier-Bresson      Διαφορετικά, η διαδικασία γίνεται βαρετή. Και μη νομίσεις ότι είμαι
                                                                                                                                                είχε αναφερθεί στην «αποφασιστική» στιγμή.            ερωτευμένος με τον κόσμο της μόδας. Δεν είμαι! Απλώς σέβομαι
                                                                                                                                                Ο όρος εξακολουθεί να είναι δόκιμος και σήμερα;       πολλούς ανθρώπους σε αυτόν το χώρο. Εδώ βρίσκω τα συστατικά να
                                                                                                                                                   Ο Bresson πίστευε επίσης ότι δεν κροπάρονται οι φωτογραφίες   δημιουργήσω κι ίσως έτσι τον κάνω καλύτερο. Αν είμαι τυχερός! Για
                                                                                                                                                του και μπορούσε να το κάνει επειδή ήταν master, o απόλυτος master.   μένα, οι άνθρωποι στον κόσμο της μόδας δεν προσπαθούν να γίνουν
                                                                                                                                                Δεν είμαι καλός στο να φτιάχνω λίστες, αλλά ανήκει στους κορυφαίους   κάτι που δεν είναι. Έτσι είναι φτιαγμένοι και αυτό είναι φυσιολογικό γι’
                                                                                                                                                φωτογράφους όλων των εποχών. Αρκεί να δεις κάποια από τις   αυτούς αλλά όχι για μένα. Εγώ προτιμώ να μπαίνω για λίγο σε αυτόν
                                                                                                                                                φωτογραφίες του για να αλλάξει ο τρόπος που βλέπεις τον κόσμο.   το χώρο, να δημιουργώ, και να βγαίνω ξανά.




                                                                 058                                                                                                                               059
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65