Page 58 - PRIVATE JOURNAL #1
P. 58

BUSINESS — Συνέντέυξη




                                                          PhiliP hoffman                                                                                   Π                        χεσαι να αγοράσεις το σωστό ακίνητο σε   τελώντας τον κυρίαρχο παράγοντα για τη
                                                                                                                                                                                                                        διαμόρφωση της τιμής ενός έργου. Αυτήν
                                                                                                                                                                                    μια περιοχή που δεν γνωρίζεις καθόλου.
                                LE cONNAISSEUR                                                                                                                                      Οι υποψήφιοι αγοραστές τέχνης πρέπει   τη στιγμή, οι αυθεντίες του παρελθόντος
                                                                                                                                                                                    να είναι σε θέση να απαντήσουν σε 20
                                                                                                                                                                                                                        (Φλαμανδική Σχολή, Αναγέννηση, Μπα-
                                                                                                                                                                                    βασικές ερωτήσεις. «Η πλειονότητα των
                                                                                                                                                                                    αγοραστών δεν γνωρίζει ούτε τις πρώτες   ρόκ) δεν ενδιαφέρουν την αγορά, κατά τον
                                                                                                                                                                                                                        ίδιο τρόπο που θεωρείται ξεπερασμένη η
                                  Ο ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας Τhe Fine art group                                                                                           τέσσερις: Πόσο σπάνιο είναι το έργο; Αξί-  ακριβή επίπλωση, το ασήμι ή τα λιγότε-
                                 μιλά για τα μυστικά της ορθής εκτίμησης στην αγορά τέχνης,                                                                                         ζει τα χρήματα για τα οποία έχει τιμολο-  ρο γνωστά ονόματα του ιμπρεσιονισμού.
                                                                                                                                                                                    γηθεί; Πόσες πιθανότητες υπάρχουν να
                                                                                                                                                                                                                            Αντίθετα, τα φώτα στρέφονται σε
                                    αλλά και το πάθος που δεν λείπει από τους συλλέκτες.                                                                                            ανέλθει στο μέλλον η αξία του; Ο συγκε-  έργα κορυφαίων εκπροσώπων της μο-
                                                                                                                                                                                    κριμένος καλλιτέχνης έχει παρουσία σε   ντέρνας ζωγραφικής -Monet, VanGogh,
                                                      Συνέντευξη ΞΕΝΙΑ ΓΕΩρΓΙΑΔΟΥ                                                                                                   μόνιμες αίθουσες μουσείων;».        Picasso-, αλλά και σε πρεσβευτές της
                                                                                                                                                                                       Ο Hoffman πρεσβεύει ότι εκείνος και   μεταπολεμικής τέχνης έως το γύρισμα
                                                                                                                                                                                    η ομάδα του μπορούν να προσφέρουν με   του 21ου αιώνα, οι οποίοι συμμετέχουν σε
                                                                                                                                                πριν ιδρΥσει την εταιρεία The Fine Art   βεβαιότητα αυτές τις απαντήσεις, όπως   δημοπρασίες με υψηλή τιμή εκκίνησης
                                                                                                                                                Group, το 2001 με έδρα το Λονδίνο, ο   και να πιστοποιήσουν την αυθεντικότη-  και εκπροσωπούνται από τους καλύτε-
                                                                                                                                                Philip Hoffmann εργάστηκε επί 12 χρόνια   τα του έργου, την κατάσταση στην οποία   ρους dealers στον κόσμο.
                                                                                                                                                στον οίκο δημοπρασιών Christie’s, αφού   βρίσκεται και το «ιστορικό» του. «Ρίσκο   Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες της
                                                                                                                                                προηγουμένως είχε αποκτήσει σημαντι-  υπάρχει σε κάθε επένδυση. Η δική μας   πολύπειρης ομάδας Τhe Fine Art Group
                                                                                                                                                κή εμπειρία στην KPMG, όπου διατέλε-  ευθύνη συνίσταται στο να ελαχιστοποι-  επεκτείνονται και στους συλλέκτες που
                                                                                                                                                σε και αναπληρωτής CEO στην Ευρώπη.                                     επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις συλλογές
                                                                                                                                                Αυτή ακριβώς η βαθιά γνώση του χρη-                                     τους. «Επανεκτιμούμε έργα, προτείνουμε
                                                                                                                                                ματιστηρίου της τέχνης, σε συνδυασμό                                    πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να απο-
                                                                                                                                                με την εμπειρία στο χρηματοπιστωτικό    «το να αγοράσεις                χωριστεί κάποιος έναν πίνακα, ενημερώ-
                                                                                                                                                consulting, είναι η επαγγελματική συ-       τέχνη χωρίς                 νουμε ποια έργα χρήζουν συντήρησης,
                                                                                                                                                νταγή που καθιστά την περίπτωση του    καθοδήγηση είναι                 προσφέρουμε προοπτικές βελτίωσης μιας
                                                                                                                                                Hoffmann αληθινά μοναδική στο διεθνές                                   συλλογής. Επίσης, αν κάποιος αγαπά έναν
                                                                                                                                                τοπίο της αγοράς τέχνης. Με μια ομάδα   σαν να εύχεσαι να               καλλιτέχνη και θέλει απελπισμένα ένα έρ-
                                                                                                                                                επιμελητών τέχνης και οικονομικών ανα-  αγοράσεις το σωστό              γο με την υπογραφή του, δεν θα εναντιω-
                                                                                                                                                λυτών και γραφεία σε Λονδίνο, Γενεύη,                                   θώ στην θέλησή του. Θα τον ενημερώσω
                                                                                                                                                Άμστερνταμ, Νέα Υόρκη και Ντουμπάι,       ακίνητο σε μια                για την αξία του και κάποιες φορές θα του
                                                                                                                                                ο Philip Hoffman ηγείται σήμερα στους   περιοχή που δεν                 συστήσω να περιμένει ωσότου παρουσι-
                                                                                                                                                τομείς των επενδύσεων και συμβουλευ-  γνωρίζεις καθόλου...»             αστεί ένα άλλο έργο του ίδιου καλλιτέχνη
                                                                                                                                                τικών υπηρεσιών στην τέχνη, έχοντας ως                                  σε χαμηλότερη τιμή».
                                                                                                                                                πελάτες ιδιώτες και κορυφαία πολιτιστικά                                    Μία από τις δραστηριότητες της εται-
                                                                                                                                                ιδρύματα, που αποζητούν να συγκροτή-                                    ρείας είναι και ο δανεισμός πελατών που
                                                                                                                                                σουν μια σοβαρή συλλογή τέχνης ή να   ήσουμε την πιθανότητα απώλειας χρη-  θέλουν να αγοράσουν ένα έργο. «Λειτουρ-
                                                                                                                                                εμπλουτίσουν μια ήδη υπάρχουσα και   μάτων στο 1%. Να αποκλείσουμε την   γεί σχεδόν σαν τις εμπράγματες ασφάλει-
                                                                                                                                                με αυτόν τον τρόπο να διασφαλίσουν τα   περίπτωση πλαστογραφίας, να υπογραμ-  ες», μου εξηγεί.
                                                                                                                                                περιουσιακά τους στοιχεία.          μίσουμε τυχόν φθορές και να μειώσουμε   Μπαίνει, άραγε, ποτέ στον πειρασμό
                                                                                                                                                   «Η επένδυση σε έργα τέχνης, αν συνο-  την τιμή. Σκεφθείτε, αν ένα έργο τιμάται   να αγοράσει  κάτι για τον εαυτό του; «Θα
                                                                                                                                                δεύεται από σωστή πληροφόρηση γύρω   10.000.000$ αλλά εσύ γνωρίζεις πως στον   ήθελα να έχω έναν Mondrian, όμως η τι-
                                                                                                                                                από την αξία του έργου, αποφέρει 6-7%   καμβά υπήρχε μια τρύπα ή μια γρατζου-  μή του ανεβαίνει διαρκώς. Αυτή τη στιγ-
                                                                                                                                                κέρδος ετησίως. Είναι μια επένδυση λι-  νιά, θα μπορούσε ο πελάτης σου να το   μή εκτιμάται στα 40-50.000.000$! Ανήκει
                                                                                                                                                γότερο περίπλοκη από άλλες, την οποία   αποκτήσει με 2.000.000$!». Η εταιρεία   στη σφαίρα του ονείρου. Αγαπώ, επίσης,
                                                                                                                                                επιπλέον απολαμβάνεις στους τοίχους   του λειτουργεί ανεξάρτητα από οίκους   την Bridget Riley, τον Frank Auerbach
                                                                                                                                                του σπιτιού σου», επισημαίνει ο Philip   δημοπρασιών, εμπόρους έργων τέχνης   και από την παλιά ζωγραφική θα ήθελα
                                                                                                                                                Hoffman, σπεύδοντας όμως να τονίσει   και γκαλερί, ακριβώς για να μπορεί να   να έχω έναν Canaletto». •
                                                                                                                                                πόσο επικίνδυνη είναι η μερική γνώση   προσφέρει μια αμερόληπτη προσέγγιση
                                                                                                                                                γύρω από την αγορά τέχνης.          στην αγορά τέχνης.                                 ίνFo
                                                                                                                                                    Παρομοιάζει, μάλιστα, την αγορά     Ο κανόνας της προσφοράς και ζήτη-          Private Banking
                                                                                                                                                τέχνης χωρίς καθοδήγηση με το να εύ-  σης ισχύει, φυσικά, και στην τέχνη, απο-    Τράπεζα Πειραιώς




             056                                        THE  PRIVATE  JOURNAL                                                                                                              THE  PRIVATE  JOURNAL                                       057
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63