Page 51 - PRIVATE JOURNAL 2019
P. 51
Business — σύνεντεύξη
μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό για την αναπτυξιακή να διευκολύνει αυτή τη διεργασία. Ο εμπλουτισμός του
πορεία της χώρας. Ενδεικτικό είναι το στοιχείο ότι, μόνο προϊόντος είναι αποτέλεσμα συνεργειών και συνεργασι-
το 2017, η τουριστική δραστηριότητα είχε πάνω από 18 ών, μια προσπάθεια στην οποία συμβάλλουμε και μέσω
δισ. ευρώ άμεση συνεισφορά στο ΑΕΠ, ενώ η έμμεση, του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ) με έρευνες και με-
από τα επαγγέλματα που την υποστηρίζουν, ξεπέρασε τα λέτες, αλλά και ως ΣΕΤΕ, με επισκέψεις και συναντήσεις
30 δισ. ευρώ. Έτσι, ο τουρισμός συνεισέφερε πάνω από ανά την Ελλάδα. Η στρατηγική του ΣΕΤΕ βασίζεται στην
48 δισ. ευρώ συνολικά στο ΑΕΠ της χώρας. ενίσχυση του βασικού προϊόντος με αξιομνημόνευτες
Σε ποιον βαθμό συμβαδίζει η άνοδος των αφίξεων με εμπειρίες, μέσα από την επαφή των επισκεπτών με τον
την αύξηση των εισπράξεων από τον τουρισμό; Μήπως πολιτισμό, τη γαστρονομία, ανεξερεύνητες περιοχές
υπάρχουν κάποιες πτυχές που ενδεχομένως να έχουν πα- κ.λπ. Μεγάλο μέρος των δράσεών μας κατευθύνεται και
ραμείνει ακόμη ανεκμετάλλευτες; στην προσπάθεια βελτίωσης των χαρακτηριστικών της
Ο ρυθμός αύξησης των αφίξεων τα τελευταία χρόνια ζήτησης για το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Ενδεικτι-
ήταν υψηλότερος σε σχέση με τον ρυθμό αύξησης των κά, αναφέρω τη νέα καμπάνια της εταιρείας Marketing
εσόδων. Μάλιστα, μεταξύ των προορισμών της Νοτίου Greece, «Oh My Greece | Unlock the Feeling», που τρέ-
Ευρώπης, η αύξηση του μεριδίου της Ελλάδας, από 8,7% χει από τον περασμένο Φεβρουάριο και μοιράζεται με
το 2012, έφθασε σε 10,8% το 2016. Την ίδια στιγμή, η ει- το ταξιδιωτικό κοινό τη μοναδικότητα της χώρας μας
κόνα στις εισπράξεις, αν και σημαντική, δεν συμβαδίζει «αποκρυπτογραφώντας» την ταξιδιωτική εμπειρία που
απόλυτα με αυτή των αφίξεων, σημειώνοντας διακυμάν- βιώνει o επισκέπτης στην Ελλάδα.
σεις από έτος σε έτος. Αυτό οφείλεται κυρίως στη μείωση Ποιες ενέργειες προσελκύουν περισσότερες τουριστι-
της διάρκειας παραμονής των επισκεπτών μας, αλλά και κές επενδύσεις;
στο γεγονός ότι έχει αυξηθεί το μερίδιο των τουριστών Η οικονομική ανάκαμψη της χώρας είναι αυτονόητο
από τις βαλκανικές χώρες, που ξοδεύουν λιγότερα κατά ότι δεν είναι δυνατή χωρίς ανάπτυξη, χωρίς νέες ποιοτι-
τη διάρκεια των διακοπών τους. κές επενδύσεις στον τουρισμό, που θα δημιουργήσουν
Πάντως, είναι σημαντικό ότι η μεταβολή στα μερίδια προστιθέμενη αξία στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν
των αγορών μας δεν οφείλεται σε υποκατάσταση των και νέες θέσεις απασχόλησης. Όμως, έχει παρατηρηθεί
παραδοσιακών αγορών υψηλότερης δαπάνης, αλλά στην ότι οι νέες τουριστικές επενδύσεις εστιάζουν κυρίως σε
ανάπτυξη των νέων αγορών με ταχύτερο ρυθμό. Σε σχέση εξαγορές και ανακατασκευές υφιστάμενων μονάδων ή
με την παρατηρούμενη μείωση της μέσης κατά κεφαλήν στη μετατροπή χρήσεων υφιστάμενων κτιρίων και δευ-
δαπάνης τα τελευταία χρόνια, πρέπει να σημειώσουμε τερευόντως σε επενδύσεις σε νέα οικόπεδα. Η αιτία δεν
ότι δεν αποτελεί από μόνη της ένδειξη υποβάθμισης είναι άλλη από τη διαχρονικά συσσωρευμένη αρνητική
του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, αφού κατά κύριο εμπειρία των επίδοξων επενδυτών σε νέες επενδύσεις,
λόγο οφείλεται σε παγκόσμια τάση και σε προσέλκυση εξαιτίας της γραφειοκρατίας για την αδειοδότηση, αλλά
νέων αγορών. Αντιθέτως, με βάση τη σταθερότητα της και της έλλειψης χωροταξικού σχεδιασμού. Ο ΣΕΤΕ έχει
Μέσης Ημερήσιας Δαπάνης, παρά τη μεγάλη αύξηση του ταχθεί υπέρ ενός απλού και φιλοεπενδυτικού χωροταξι-
αριθμού επισκεπτών, συμπεραίνουμε ότι η αυξημένη κού πλαισίου, που θα φθάνει σε επίπεδο ορίων των Δή-
ελκυστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος τα μων (τα λεγόμενα Τοπικά Χωρικά Σχέδια), με συγκεκρι-
τελευταία χρόνια δεν βασίστηκε σε χαμηλές τιμές, αλλά μένες χρήσεις γης, ώστε να διασφαλίζεται η απαραίτητη
στα χαρακτηριστικά του. ασφάλεια δικαίου για τους επενδυτές και η ταυτόχρονη
Πώς μπορεί να εμπλουτισθεί το εγχώριο τουριστικό προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. •
προϊόν; Η επιμήκυνση της σεζόν εξελίσσεται ως πλάνο;
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι ζήτη-
μα του ιδιωτικού τομέα και των τοπικών κοινωνιών, που WhO is WhO
θα αναπτύξουν προϊόντα στα όρια της σεζόν ή εκτός της Ο Γιάννης Ρέτσος είναι Πρόεδρος του
σεζόν και θα δημιουργήσουν τη ζήτηση, με την πολιτεία Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) .
«η αυξημένη ελκυστικότητα του ελληνικού τουριστικού
προϊόντος τα τελευταία χρόνια δεν βασίστηκε
σε χαμηλές τιμές, αλλά στα χαρακτηριστικά του»
048 THE PRIVATE JOURNAL