Page 47 - PRIVATE JOURNAL 2019
P. 47
BUSINESS — PERSONALITY
επιχείρησής τους, δίνοντας έμφαση στην συμφωνία εξαγοράς σημαντικού πακέτου Λύκος εναντίον του Γέρικου Λιονταριού». στελέχη». Στην περίπτωση της Bulgari, χημένα και στον Dior. «Πρέπει να εργάζε- πατέρα του στη σχέση που αναπτύσσει
αγορά ακινήτων, και μάλιστα εκτός συ- μετοχών (το 24% του μετοχικού κεφαλαί- Ποτέ άλλοτε στον αβρό κόσμο της εταιρι- από την απόκτησή της έως σήμερα, οι σαι με τους καλύτερους δημιουργούς και με τους σχεδιαστές. Περισσότερο από
νόρων. Μετακομίζει στο Νιου Ροσέλ των ου, αντί 1,5 δισ.) στην LVMH, όμιλο που κής Γαλλίας, όπου θεωρείται απρεπής η πωλήσεις της τριπλασιάστηκαν, ενώ τα σχεδιαστές, να είσαι σε θέση να προωθή- ένα στρατηγικό μυαλό που χτίζει μια αυ-
ΗΠΑ, για να διευθύνει το αμερικανικό σχηματίστηκε το 1987 από τη συγχώνευση επίδειξη ωμής φιλοδοξίας, δύο αντίπαλοι κέρδη πενταπλασιάστηκαν! σεις τα προϊόντα τους και να εξάψεις με τοκρατορία, ο Arnault λειτουργεί σαν
παράρτημα της οικογενειακής επιχεί- της Louis Vuitton με τη Moët Hennessy. Η δεν είχαν εκφράσει τόσο απροκάλυπτα και Αν θέλει να καταλάβει κανείς καλύ- αυτά την επιθυμία του κόσμου». «καλή νεράιδα» για δημιουργικούς αν-
ρησης. ειρωνεία είναι πως την πρόσκληση για την δημόσια την αμοιβαία τους αντιπάθεια. τερα το επιχειρηματικό στιλ του Arnault θρώπους που ανθίζουν υπό την προστα-
Βρισκόμαστε στο 1981, χρονιά της είσοδο στην LVMH απηύθυνε στον Arnault «Σε 10 χρόνια θα υπάρχουν λιγότερες στη μόδα, αρκεί να παρακολουθήσει την η ΔιΑΔοχη σία και την καθοδήγησή του. «Ξέρει τι
ανόδου των Σοσιαλιστών στη Γαλλία, και ο ίδιος ο πρόεδρος της Moët Hennessy, φίρμες πολυτελείας. Θα επιβιώσουν μόνο εξέλιξη της Louis Vuitton, ενός ιστορικού Τέσσερα από τα πέντε παιδιά του Arnault επιδιώκει για τις εταιρείες του, τους το
ο 32χρονος Arnault πιστεύει πως η πολιτι- Alain Chevalier, ο άνθρωπος που μηχα- οι σημαντικότερες, γι’ αυτό και οφείλουμε οίκου ποιότητας, με βαρετές όμως τσάντες εμπλέκονται ενεργά στην εταιρεία, με το μεταδίδει με σαφήνεια, και, αν το απο-
κή τους θα στραγγαλίσει τις επιχειρηματι- νεύτηκε το 1987 τη συγχώνευση με τη να ενισχύσουμε τα brands μας, επιδιώκο- που θα αγόραζε η μητέρα μας. Όλα αλλά- οικογενειακό πακέτο μετοχών στην LVMH τέλεσμα δεν τον ικανοποιεί, ε, τότε, με
κές του φιλοδοξίες. Παρά την κοφτερή του μικρότερη -αλλά ανθηρότατη- εταιρεία πο- ντας ένα σταθερό πυρήνα (φιλικών) μετό- ζουν το 1997, όταν ο Arnault προσλαμβάνει να αγγίζει το 46%. Ο 41χρονος Antoine δι- πολλή ευγένεια, τους ζητάει να ξαναρ-
ευφυΐα, όμως, ο νεαρός δεν καταφέρνει λυτελών δερμάτινων ειδών Louis Vuitton, χων», απαντούσε τότε ο Arnault σε όσους τον Marc Jacobs, έναν νεαρό hip Νεοϋορ- ευθύνει τον ιταλικό οίκο δερμάτινων ειδών χίσουν από το μηδέν», εξηγεί ο Antoine.
σπουδαία πράγματα στην Αμερική. Τότε καθώς και τη σαμπάνια Veuve Clicquot και τον παρουσίαζαν ως κυνικό, αμερικανικών κέζο σχεδιαστή, στην καλλιτεχνική διεύ- Berluti και τη φίρμα Loro Piana, η 43χρονη «Κινεί τους σχεδιαστές του πάνω σε μια
φθάνει στ’ αυτιά του ότι η γαλλική κυ- τον οίκο μόδας Givenchy. Σε συνεντεύξεις προδιαγραφών financier, αντιπροβάλλο- θυνση του brand. Στα χέρια του, τα αρχικά Delphine είναι εκτελεστική αντιπρόεδρος σκακιέρα... Βάζει και βγάζει παίκτες με
βέρνηση αναζητά ένα πρόσωπο ικανό να της εποχής, υποστήριζε ότι θεώρησε την ντας την εικόνα ενός οραματιστή βιομηχά- -και σύμβολο- του οίκου μετατρέπονται σε της Louis Vuitton και παράλληλα «τρέχει» δεξιοτεχνία», συμπληρώνει η ισχυρή κυ-
αναλάβει τη χρεοκοπημένη Boussac, μια παρουσία του Arnault ως εγγύηση για το νου. Το 1989, το περιοδικό των New York σύνθημα graffiti ή βάφονται σ’ ένα καλει- τον θεσμό LVMH Prize για την ανάδειξη νέ- ρία της μόδας, Anna Wintour, αναφερό-
ιστορική κοινοπραξία κλωστοϋφαντουρ- μέλλον της κοινοπραξίας έναντι πιθανών Times εγκωμιάζει «έναν σούπερ σταρ που δοσκόπιο χρωμάτων πάνω σε λευκό φό- ων σχεδιαστών, ενώ ο 25χρονος Alexandre μενη στις πρόσφατες τοποθετήσεις της
γίας και λιανικού εμπορίου, στην οποία διεκδικητών. Από τη στιγμή που ο λύκος φθάνει στο απόγειό του ως επικεφαλής ντο. Ο δρόμος και η τέχνη συναντούν τη κατέχει διευθυντική θέση στη γερμανική Clare Waight Keller στον Givenchy και
ανήκε και ο οίκος Dior. Το καλοκαίρι του μπαίνει στο μαντρί, η LVMH μετατρέπε- της μεγαλύτερης εταιρείας πολυτελών Louis Vuitton, χωρίς να χαλαρώνει ποτέ εταιρεία ειδών ταξιδίου Rimowa. Τέλος, της Maria Grazia Chiuri στον Dior. «Η
1984, από τη θερινή του κατοικία στο Σεν αγαθών στον κόσμο», ενώ τα περιοδικά το ζητούμενο της ποιότητας, και καθώς οι βιομηχανία της μόδας στηρίζεται στην
Τροπέ, ο Arnault καταστρώνει με τους στη Γαλλία, που ως τότε τον αποκαλού- τσάντες γίνονται ολοένα προκλητικότερες, αλλαγή κι ο Arnault το γνωρίζει καλά αυ-
συμβούλους του ένα σχέδιο εκπόρθησης «καμιά απόφασή σαν Τεν Τεν, λόγω της μικροκαμωμένης πρωτόφαντες μέθοδοι PR επιστρατεύονται «η βιομηχανία της τό. Δεν τον ενδιαφέρει να επαναληφθεί ή
της Boussac. Κινούμενος αστραπιαία, μας δεν λαμβάνεται φιγούρας και του νεανικού του προσώπου για την προβολή τους. Εκατοντάδες εκα- μόδας στηρίζεται να παραμείνει ο ίδιος. Τον κεντρίζει μόνο
βρίσκεται να κάνει παρέα με στελέχη της με τα πυκνά φρύδια, μιλούν πλέον για έναν τομμύρια ξοδεύονται σε πάρτι για εγκαίνια αυτό που μέλλει να συμβεί».
πτωχευμένης εταιρείας, να προσελκύει με γνώμονα την τιμή «Εξολοθρευτή». καταστημάτων, σκαλωσιές σε μορφή βαλι- στην αλλαγή κι ο Πρόσφατη επιβεβαίωση της τόλμης
επενδυτές και να πολιορκεί κορυφαίους της μετοχής μας... τσών Vuitton τυλίγουν την υπό ανακαίνιση Arnault το γνωρίζει. του Arnault στην επιλογή σχεδιαστών
Σοσιαλιστές πολιτικούς. Μπροστά στα έκ- το κίνητρό μας H μΑΓικη ΦοΡμούλΑ παρισινή μπουτίκ του οίκου, διασημότητες Δεν τον ενδιαφέρει υπήρξε ο διορισμός του Virgil Abloh στην
πληκτα μάτια του γαλλικού κοινού, η κυ- Με τον πλήρη έλεγχο στα χέρια του, ο «συλλαμβάνονται» από παπαράτσι κρα- καλλιτεχνική διεύθυνση της ανδρικής
βέρνηση εμπιστεύεται τελικά σε αυτόν τον είναι να κρατάμε Arnault τοποθετεί τη δική του ομάδα και τώντας ολοκαίνουργιες τσάντες Vuitton, να επαναληφθεί. σειράς της Louis Vuitton. Γνωστός στους
άγνωστο νεαρό την ανόρθωση της ιστορι- τις φίρμες μας στο διανύει τα 90s εξαγοράζοντας περισσότε- ενώ συχνά μια τεχνητή έλλειψη των πα- τον κεντρίζει μόνο κύκλους της μόδας για τη hip, street wear
κής φίρμας, ενώ εκείνος εγκαταλείπει την ρα πολυτελή brands. Aνάμεσά τους τα νάκριβων, περιορισμένης έκδοσης προϊ- φίρμα Off-White και από τη συνεργασία
οικογενειακή δουλειά για μια εταιρεία 20 παιχνίδι» κοσμήματα Chaumet, τα δερμάτινα είδη όντων του οίκου γεννούν φρενίτιδα στο αυτό που μέλλει του με τον Kanye West στη σειρά Yeezy
φορές μεγαλύτερη. Μέσα σε δύο χρόνια, ο Bernard Arnault Fendi, τους οίκους μόδας Pucci και Donna κοινό... και πολύμηνες λίστες αναμονής. να συμβεί» του τελευταίου, ο Abloh, με καταγωγή
Arnault απολύει 9.000 εργαζομένους και Karan, τη σαμπάνια Krug και τα ρολόγια Ανάλογη στρατηγική ακολουθείται από από την Γκάνα, θεωρείται ένα φαινόμενο
εκποιεί αρκετά περιουσιακά στοιχεία της Tag Heuer. Γνωστός για τα επίμονα, επι- τον Arnault σχεδόν σε όλα τα brands που Anna Wintour στη σύγχρονη ποπ κουλτούρα, λόγω της
Boussac -μεταξύ αυτών σχεδόν ολόκληρη θετικά του σφυροκοπήματα σε φίρμες που ελέγχει: προσεκτική μελέτη των αρχείων έμφυτης δημιουργικής ορμής και της
την κλωστοϋφαντουργική της παραγωγή- βάζει στο μάτι -με πιο πολυσυζητημένη τη και της ιστορίας κάθε οίκου, ώστε να ενι- «χαώδους» προσέγγισής του στο fashion
αντί 500 εκατ. δολαρίων. «Ποτέ δεν υπο- ται σε εμπόλεμη ζώνη. Τον Ιανουάριο του διεκδίκηση της Gucci το 1999, την οποία σχυθεί η διακριτή του ταυτότητα, σύγχρο- ο Frederic είναι επικεφαλής στο τμήμα design. Ένας Αφρικανός που θέλει να κά-
σχέθηκα να διατηρήσω τις θέσεις εργα- 1989, ο Chevalier παραιτείται ηττημένος τελικά απέκτησε η Pinault-Printemps- νος σχεδιασμός, αυστηροί ποιοτικοί έλεγχοι τεχνολογίας λογισμικού της Tag Heuer. νει την πολυτέλεια προσιτή σε όλες τις
σίας. Δεσμεύτηκα μόνο να επαναφέρω σε και ο Arnault στέφεται CEO στην LVMH. Redoute-, ο Arnault πήρε στα χέρια του και πληθωρικό μάρκετινγκ φαίνεται πως Aυτή η σφιχτή οικογενειοκρατούμε- γενιές μέσα από συνθήκες χάους, στην
κερδοφορία την Boussac», απαντά στους «O κύριος Chevalier υπήρξε εξαιρετικός την ιταλική Bulgari το 2011 έπειτα από αποτελούν τη μαγική φόρμουλα Arnault. νη δομή της επιχείρησης επιτρέπει στον κορυφή ενός συντηρητικού μεγαθήριου
επικριτές του ο Arnault, συνεχίζοντας την μάνατζερ. Η τεράστια διαφορά ανάμεσά 10χρονη πολιορκία, αντί 5,2 δισ., ενώ τόλ- «Σκέφτεται πολύ σαν καλλιτέχνης», λέει Arnault να σχεδιάζει το μέλλον σε μακρο- μόδας; Χρειάζεται κουράγιο για να στα-
επέλασή του στον κόσμο της πολυτέλειας μας είναι ότι δεν είχε τη μετοχική πλειο- μησε να εκφράσει ανοιχτά το ενδιαφέρον γι’ αυτόν ο αρχιτέκτονας Frank Gehry, που πρόθεσμη βάση. Αποφεύγει τις συχνές θείς κόντρα στο κύμα και ο Arnault το
με την αγορά του οίκου Christian Lacroix. ψηφία στην επιχείρησή του, σε αντίθεση του για τον οικογενειακών συμφερόντων συνεργάστηκε με τον Arnault στη δημι- αλλαγές και συμβουλεύει τους ανθρώπους διαθέτει.
με εμένα που φροντίζω να είμαι πάντα θρυλικό οίκο πολυτελείας Hermès. ουργία του Ιδρύματος Louis Vuitton – του του να μην ενδιαφέρονται υπερβολικά για Για πόσο ακόμα θα ταξιδεύει τον κό-
το SAgA τησ LVmH ο ελέγχων μέτοχος στις δουλειές μου». «Δεν έχουμε μεγάλη δύναμη στο κό- μουσείου, συναυλιακού και συνεδριακού τα νούμερα του επόμενου εξαμήνου, αλλά σμο σαν πρεσβευτής του γαλλικού στιλ,
Πριν συνέλθουν ο επιχειρηματικός κόσμος Τους μήνες που ακολούθησαν, οι δύο ενα- σμημα και η Bulgari ήταν Νο2 στον κό- χώρου που εγκαινιάστηκε στο Παρίσι το για το πώς η επιθυμία του κοινού για τα αναμοχλεύοντας πολυτελείς επιθυμίες;
και η κοινή γνώμη, ο Arnault δηλώνει πως πομείναντες ισχυροί άνδρες, ο Arnault σμο όταν την εντάξαμε στην LVMH. Το 2014. «Είναι δεκτικός σε δημιουργικές ιδέ- brands τους θα διατηρηθεί αμείωτη για «Όταν έρθει η ώρα, θα επιλεγεί ο καλύ-
μέσα στην επόμενη δεκαετία θα ηγείται της και ο πρόεδρος της Louis Vuitton, Henry μεγάλο πλεονέκτημα του ομίλου μας, ες και διασκεδάζει με τη διαδικασία υλο- την επόμενη δεκαετία. «Καμιά απόφα- τερος και όχι επειδή θα είναι μέλος της
μεγαλύτερης κοινοπραξίας ειδών πολυτε- Racamier, αποδύθηκαν σε μια μάχη με λόγω της κυριαρχίας του στην αγορά πο- ποίησής τους». σή μας δεν λαμβάνεται με γνώμονα την οικογένειας. Από την άλλη, ως όμιλος, η
λείας στον κόσμο. Στον χλευασμό πολλών, συνεχείς ανατροπές, αλληλοδυσφημήσεις λυτελών ειδών και της διαφοροποίησης Ο ίδιος ο Arnault θεωρεί πως μέχρι τιμή των μετοχών... το κίνητρό μας είναι LVMH αποτελεί στο σύνολό της μια οικο-
η απάντηση έρχεται πολύ νωρίτερα, καθώς και χρηματιστηριακά παιχνίδια, την οποία των brands, είναι ότι μπορούμε να προ- σήμερα ακολουθεί στις επιχειρήσεις του να κρατάμε τις φίρμες μας στο παιχνίδι». γένεια. Από αυτήν, λοιπόν, θα επιλέξουμε.
ο Arnault ολοκληρώνει με επιτυχία μια τα γαλλικά μίντια βάφτισαν «Ο Νεαρός σελκύσουμε τα καλύτερα ταλέντα και τον ίδιο συνδυασμό που εφάρμοσε επιτυ- Ο Antoine αποδίδει την επιτυχία του Όμως, δεν βιάζομαι να αποχωρήσω». •
044 THE PRIVATE JOURNAL THE PRIVATE JOURNAL 045