Page 109 - PRIVATE JOURNAL 7th EDITION
P. 109
KNOWLEDGE — ΒΙΒΛΙΟ
δημιουργούνται και επιμένουν να αγαπούν κής επιβολής του internet και των social «Ο Καζαντζάκης,
το βιβλίο στην παρούσα φάση; Με ποιους media είναι επίσης κάτι που καλούμαστε
τρόπους καλλιεργείτε τη συνήθεια της ανά- να αξιολογήσουμε. αναστοχαζόμενος
γνωσης στη σημερινή εποχή; Υπάρχει χώρος για νέους συγγραφείς πάνω σε όλες
Το ποιοτικό περιεχόμενο είναι η πρωταρ- σε έναν εκδοτικό οίκο όπως η Διόπτρα ή
χική ευθύνη ενός εκδότη, ώστε τα βιβλία υπερτερούν τα εμπορικά ονόματα στις νέες τις ανθρώπινες
να καλύπτουν τα ενδιαφέροντα και τις κυκλοφορίες; αντινομίες, δίνει
προτιμήσεις του κοινού-στόχου. Οι ποι- Η Διόπτρα έχει πάντα στραμμένη την προ- διέξοδο σήμερα,
κίλες επιλογές, είτε πρόκειται για λογοτε- σοχή της στους αναγνώστες και τις ανά-
χνία είτε για δοκίμιο, που περιλαμβάνουν γκες τους. Επειδή είμαστε και μια εμπορι- ίσως περισσότερο
βιβλία από διάφορα είδη, προοπτικές και κή επιχείρηση, φυσικά και προσπαθούμε από ποτέ»
συγγραφείς, προάγουν τη συμπερίληψη να έχουν την απαραίτητη απήχηση τα
και αντιπροσωπεύουν διαφορετικές φω- βιβλία μας κι είναι χαρά μας να αγκαλιά-
νές. Ο κόσμος αλλάζει και πρέπει να ακού- ζει το κοινό τις επιλογές μας. Όμως, το
με τις διαφορετικές φωνές και να σπάμε κυριότερο που πρέπει να σκέφτεται ένας έχει όνειρο να τον έχει στη λίστα του. Η
τα στερεότυπα των αντιλήψεων. εκδοτικός οίκος είναι ότι αποτελεί και αλήθεια είναι ότι, όπως όλοι, καταλαβαί-
Η υποστήριξη των συγγραφέων είναι ένα έναν πολιτιστικό φορέα. Ότι έχει ευθύ- νουμε ότι το έναυσμα δεν μπορεί να είναι
επίσης βασικό στοιχείο μιας τέτοιας πολι- νη να διευρύνει το αναγνωστικό κοινό, άλλο από την αγάπη για τον μεγαλύτερο
τικής. Οι εκδότες έχουμε την ευθύνη να να βρίσκει νέες φωνές και να τις ανα- Έλληνα συγγραφέα, διότι η πρόκληση
υποστηρίζουμε τους συγγραφείς μας στη δεικνύει. Εργαζόμαστε ήδη σε αυτή την που αντιπροσωπεύει η εκπροσώπησή του
δημιουργία και τη διατήρηση σχέσεων με κατεύθυνση. στον αιώνα μας είναι τεράστια.
τους αναγνώστες τους. Είναι όμως ουσια- Ποιο ήταν το έναυσμα για την απόκτηση Βγάλαμε λοιπόν τα μεγάλα του έργα και
στική και η σχέση εκδότη - συγγραφέα: των δικαιωμάτων των βιβλίων του Νίκου το ακυκλοφόρητό του, μέχρι πρότινος, τον
ξεκινάει από την ενημέρωση του συγγρα- Καζαντζάκη; Τι σας οδήγησε σε αυτόν τον «Ανήφορο», και είναι αλήθεια ότι η ανταπό- ΦΌΡΤΙΌ ΠΌΛΙΤΙΣΜΌΎ
φέα, αλλά και το πλάνο προώθησής του. συγγραφέα; κριση του αναγνωστικού κοινού ήταν συ- Για τον εκδότη της Διόπτρας,
Στη Διόπτρα έχουμε αναπτύξει την πύλη Είναι κάποιοι συγγραφείς που μας συ- γκινητική. Στόχος μας είναι να αναδείξουμε το κυριότερο που πρέπει να
σκέφτεται ένας εκδοτικός
των συγγραφέων, όπου ο κάθε συγγραφέ- ντροφεύουν, που αποτελούν το συλλογι- όλα του τα έργα, όλες του τις γραφές. Τώρα οίκος είναι ότι αποτελεί και
ας έχει πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία του κό φαντασιακό ενός λαού. Τέτοιος είναι πραγματοποιήσαμε και τη μεγάλη μας δέ- έναν πολιτιστικό φορέα.
βιβλίου του, όπως πωλήσεις, επιστρο- ο Καζαντζάκης. Η σκιά του όμορφη και σμευση εκδίδοντας τον «Ζορμπά» και τον
φές, αριθμός τεμαχίων που εκτυπώθηκαν βαριά. Ένας εκδότης δεν μπορεί παρά να «Καπετάν Μιχάλη» σε graphic novels.
κ.λπ. Και φυσικά οι εκδότες πρέπει να Τι σας συγκίνησε πιο πολύ στο έργο «Έίναι κάποιοι συγγραφείς που μας συντροφεύουν,
επενδύσουμε σε αποτελεσματικές στρα- του Νίκου Καζαντζάκη τώρα που ήρθατε
τηγικές σύγχρονου μάρκετινγκ και προ- ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ ΜΕ ΤΌΝ πιο κοντά του; Ποιο ήταν το μεγαλύτερο που αποτελούν το συλλογικό φαντασιακό ενός λαού. Τέτοιος
ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ
ώθησης. Τέλος, πρέπει να μάθουμε να Ο μεγαλύτερος Έλληνας μυθιστοριογράφος μάθημα που σας δίδαξε; είναι ο Καζαντζάκης. Η σκιά του όμορφη και βαριά»
ακούμε προσεκτικά τους αναγνώστες, επανασυστήνεται από τις εκδόσεις Διόπτρα Η ανθρωπιά που αναδύουν τα λογοτεχνικά
καθώς εκείνοι μας δείχνουν τον δρόμο. σε ένα κοινό που θα γνωρίσει την ομορφιά του έργα και η ικανότητά του στην αφή- Ο κόσμος του Καζαντζάκη δεν αγαπά τις novel (μυθιστόρημα σε μορφή κόμικ) από κος σε αυτό το πλαίσιο. Είχαμε τη χαρά να
Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζετε ως του λόγου του μέσα από τις σύγχρονες γηση στέκονται δίπλα σε έργα παγκόσμιας σταθερές, για αυτό και επανεφευρίσκεται καταξιωμένους δημιουργούς του είδους συνεργαστούμε με πραγματικά υπέροχους
εκδοτικός οίκος μετά από όλα αυτά τα χρό- επανακυκλοφορίες των βιβλίων του. διάστασης που μένουν πάντοτε επίκαιρα. ‣ διαρκώς. Είναι από τα έργα όπου κάθε (Soloup και Pan Pan), καθώς και μέσα από δημιουργούς. Βέβαια, δεν σας κρύβω ότι
νια παρουσίας; ανάγνωση κομίζει κάτι καινούργιο, κά- τις διασκευές των έργων του για παιδιά. ακόμα και εμείς αιφνιδιαστήκαμε με το
Η αλλαγή των αναγνωστικών προτιμή- θε ανάγνωση δίνει νέο περιεχόμενο. Ο Ποιο είναι το προσωπικό σας στοίχημα πί- αποτέλεσμα. Η φόρμα των graphic novels
σεων με πολύ ταχύτερους ρυθμούς από Καζαντζάκης, αναστοχαζόμενος πάνω σω από όλη αυτή τη στρατηγική; και το μέσο των κόμικς γενικότερα έχουν
ό,τι στο παρελθόν είναι ένας παράγοντας σε όλες τις ανθρώπινες αντινομίες, δίνει Είχαμε μια αίσθηση ανάγκης να δώσουμε μια αυτοδύναμη γλώσσα, ικανή για τη
που δεν σταματάει να μας εκπλήσσει και διέξοδο σήμερα, ίσως περισσότερο από στο αναγνωστικό κοινό κάθε ηλικίας, και δημιουργία δικών της πρωτότυπων και
σε αυτό προσπαθούμε να εκπαιδευτούμε. ποτέ, με μια σκέψη που αναμετριέται με κυρίως στους νέους, τη δυνατότητα της αξιοπρόσεκτων έργων. Η μεταφορά έγινε
Είδαμε πως σε πολύ μικρό χρονικό διά- το σημερινό χάος ενός κόσμου που μετα- ανάγνωσης αυτού του τεράστιου έργου, αφορμή για να δημιουργηθούν αυτοδύ-
στημα εισήλθε το booktok (η κοινότη- βάλλεται ταχύτατα. με γνώμονα τη σπουδαιότητά του, τη δυ- ναμα έργα. Βλέποντας τον «Ζορμπά» του
τα εντός της εφαρμογής TikTok η οποία Χάρη στις δράσεις σας, το έργο του Νί- νατότητα του Καζαντζάκη μέσα από τα Soloup, είσαι σίγουρος ότι κοιτάς στα μά-
αποτελείται από χρήστες που σχολιάζουν κου Καζαντζάκη συστήθηκε στις νεότερες έργα του να προκαλεί τον αναστοχασμό τια ένα σύγχρονο κλασικό έργο που δομή-
βιβλία), εισάγοντας νεότερους αναγνώστες γενιές όχι μόνο μέσα από τη σειρά των νέων που έχει ανάγκη η εποχή μας. Η πρόκληση θηκε πάνω στον καμβά του αυθεντικού
και επηρεάζοντας τους ήδη υπάρχοντες. εκδόσεων (πεζογραφία, ταξιδιωτικά, με- να απευθυνθείς στους νέους είναι έτσι κι Ζορμπά. Εδώ είναι μία από τις φορές που
Η εντυπωσιακή διείσδυση του ξενόγλωσ- ταφράσεις), αλλά και μέσα από σύγχρονες αλλιώς μεγάλη. Τα graphic novels εντά- το αποτέλεσμα ξεπερνά τις στρατηγικές
σου βιβλίου ως αποτέλεσμα της σαρωτι- κυκλοφορίες, όπως η δημιουργία graphic χθηκαν από την αρχή ως σημαντικός κρί- επιδιώξεις και χαράσσει έναν νέο δρόμο. •
106 THE PRIVATE JOURNAL THE PRIVATE JOURNAL 107