Page 83 - PRIVATE JOURNAL 7th EDITION
P. 83
KNOWLEDGE — ΠΑΡΑΔΟΣΗ
ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΥΔΡΟΚΙΝΗΣΗΣ
(Κεφαλάρι Αϊ-Γιάννη, 22007, ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ)
Αναδεικνύου ε
το αποτύπω α
της υδροκίνησης
στην
Ο μπαρουτόμυλος (πάνω) και η όρθια φτερωτή
του μπαρουτόμυλου (δεξιά). παραγωγική
ιστορία ας
Η ξενάγηση στην προβιομηχανική ρια πηγή ενέργειας συνεχίζεται στο
τεχνολογία της περιοχής ξεκινάει διπλανό κτίριο, όπου στεγαζόταν ο «SARCA II» | ΓΛΎΠΤΑ ΑΠΟ ΧΑΡΤΙ
από τον αλευρόμυλο και συνεχίζεται μηχανισμός που άλεθε τους καρ- Με σημείο αναφοράς τα εργαστήρια και τις
στο βυρσοδεψείο και στον μπαρου- πούς. Σε μια πιστή αναπαράσταση προβιομηχανικές διαδικασίες της βυρσοδε- Επισκεφθείτε το Υπαίθριο Μουσείο
τόμυλο. Η Δημητσάνα ήταν ένα από όλης της διαδικασίας, οι επισκέ- ψίας, τα γλυπτά από χαρτί της Θάλειας Κε- © ΠΙΟΠ, Ν. ΔΑΝΙΗΛΙΔΗΣ/ ΑΘ. ΚΟΤΤΑΣ
τα πολλά χωριά που, ήδη από τον πτες μπορούν να ρίξουν σπόρους ρούλη, στην περιοδική έκθεση «Sarca II» του Υδροκίνησης στη Δημητσάνα.
16ο αιώνα, γνώριζε τη συλλογή του καλαμποκιού στη σκαφίδα και να ΠΙΟΠ και της ΑΜΚΕ «Πεδίον για την τέχνη
ακάθαρτου νίτρου, το οποίο οι κά- παρακολουθήσουν πώς ο καρπός και τον πολιτισμό», στο Υπαίθριο Μουσείο Ανακαλύψτε τη σημασία της υδροκίνησης
τοικοί της παρείχαν, αντί για φόρο, αλέθεται από τις μυλόπετρες και Υδροκίνησης στη Δημητσάνα, βρίσκονται στην παραδοσιακή κοινωνία.
στους Οθωμανούς, ενώ κατά τη δι- πέφτει στην αλευροδόχη. σε άμεσο διάλογο με τη μόνιμη έκθεση. Τα
άρκεια της Ελληνικής Επανάστασης Ακριβώς απέναντι, στη διώροφη έργα αναδεικνύουν καίρια ζητήματα, όπως Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς
το χωριό υπήρξε το σημαντικότερο κατοικία του βυρσοδέψη περιγρά- η ευθραυστότητα, η ανθεκτικότητα και η προβάλλει στοιχεία της υλικής και
κέντρο ανεφοδιασμού των εξεγερ- φονται με κάθε λεπτομέρεια τα στά- φροντίδα, αντικατοπτρίζοντας την άρρηκτη
μένων με μπαρούτι. δια επεξεργασίας των δερμάτων, σχέση ύλης-πνεύματος και τη σημασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς μας,
Η νεροτριβή και ο αλευρόμυλος -η ενώ στο πλάτωμα του βυρσοδεψεί- φυσικής και ψυχικής υγείας ως αντίδοτου
πιο απλή από όλες τις υδροκίνητες ου μπορεί κάποιος να δει το ρακοκά- στη φθορά. Η έκθεση, που άνοιξε για το κοινό δίνοντας έμφαση στο τρίπτυχο
εγκαταστάσεις, καθώς δεν διέθετε ζανο που στηνόταν για λίγες μέρες, τον Οκτώβριο του 2023, θα παραμείνει στο άνθρωπος-πολιτισμός-περιβάλλον,
μηχανισμό- αναβιώνει την τέχνη μετά τον τρύγο, για την παραγωγή Μουσείο έως τα τέλη Μαρτίου 2024.
του νεροτριβιάρη, ο οποίος έπρεπε τσίπουρου από τα στέμφυλα. μέσω του Δικτύου εννέα θεματικών
να υπολογίζει σωστά τον χρόνο πα- Σε μια άκρως αναζωογονητική δια-
ραμονής κάθε υφαντού στον κάδο. δρομή στην καρδιά της αρκαδικής Μουσείων σε όλη την Ελλάδα.
Μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα, στην φύσης, το μονοπάτι που ξεκινάει
περιοχή της Δημητσάνας δούλευαν από το Μουσείο με τελικό προορι-
περίπου είκοσι στεγασμένες ή υπαί- σμό την αρχαία Γόρτυνα κατευθύνει
θριες νεροτριβές, όπου πλένονταν τον επισκέπτη στο Παλιοχώρι και
τα υφαντά. Η παρουσίαση των βα- την παραδοσιακή γέφυρα της Μο- © ΘΑΛΕΙΑ ΚΕΡΟΥΛΗ
σικών προβιομηχανικών τεχνικών νοπόρης, η οποία οδηγεί στις Μονές
που χρησιμοποιούν το νερό ως κύ- Φιλοσόφου και Προδρόμου. •
1. ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΕΤΑΞΗΣ (ΣΟΥΦΛΙ) 2. ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΔΙΟΥ (ΣΠΑΡΤΗ) 3. ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΑΣ ΛΕΣΒΟΥ
080 THE PRIVATE JOURNAL 4. ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΛΙΝΘΟΚΕΡΑΜΟΠΟΙΙΑΣ Ν. & Σ. ΤΣΑΛΑΠΑΤΑ (ΒΟΛΟΣ) 5. ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΑΡΜΑΡΟΤΕΧΝΙΑΣ (ΤΗΝΟΣ)
6. ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΣΤΥΜΦΑΛΙΑΣ 7. ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΑΣΤΙΧΑΣ ΧΙΟΥ 8. ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΓΥΡΟΤΕΧΝΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) www.piop.gr