Page 81 - Private Journal 2021
P. 81

KNOWLEDGE — ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ





 αιώνα, είχαν γραφτεί εκατοντάδες όπε-  «Η όπερα είναι κάτι το   θέλουμε να το αποδώσουμε με την αντί-  ΔΕΣΠΩ •
 ρες, από τις οποίες δεν έχουν μείνει όλες.   ληψη που έχουμε τώρα - όχι με αυτή της   ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ
 Αναλογικά, αυτές που έμειναν ήταν όσες   οποίο μπορεί κάποιον   ιστορικότητας. Θέλουμε να μιλήσουμε τώ-  Σπονδυλωτή
 μένουν και από τη σημερινή παραγωγή,   να τον συνοδεύει   ρα για το τι μπορεί να είναι το 1821 για μας.   παράσταση όπερας
 ένα πολύ μικρό ποσοστό. Αυτό το μικρό   και στα δύσκολα και   Φανταστείτε πόσα διαφορετικά πράγματα   και χορού, στο πλαίσιο
 ποσοστό πρέπει εμείς να αναδείξουμε.   μπορούν να συνδυαστούν σε μια βραδιά.   του εορτασμού των
 Στη στερεότυπη ετικέτα «Ελλάδα του   στα εύκολα»  Μετά τις συζητήσεις που είχαμε με την Τρά-  200 ετών από την
 πολιτισμού», πώς χαρακτηρίζετε τον ρόλο   πεζα Πειραιώς, όλα αυτά έγιναν ανάγλυφα,   έναρξη της Ελληνικής
                  Επανάστασης, με τη
 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής; Ιδανικά, επι-  ακολουθούμε και χτίζουμε για το μέλλον. Η   καλλιεργήθηκαν και από τις δυο πλευρές,   σφραγίδα της Εθνικής
 θυμείτε να παρεμβαίνει με τολμηρό τρόπο   θητεία ενός καλλιτεχνικού διευθυντή διαρ-  συμφωνήσαμε σε ένα τέτοιο πλαίσιο και   Λυρικής Σκηνής και της
 φέρνοντας καινοτόμες ιδέες ή να διατηρεί   κεί μια τριετία -άντε και μια δεύτερη-, όμως   το πραγματοποιήσαμε.  Τραπεζας Πειραιώς.
 έναν κλασικό ακαδημαϊκό λόγο;    ό,τι δημιουργείς δεν είναι μόνο γι’ αυτά τα   Πού θέλετε να φτάσουν οι μελλοντικές
 Υπήρχαν περίοδοι στην ιστορία της   τρία ή έξι χρόνια. Χτίζεις το μέλλον ενός   παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής;
 Λυρικής Σκηνής κατά τους οποίους ήταν   οργανισμού και μάλιστα ενός οργανισμού   Ποιο είναι το επόμενο κοινό που σχεδιάζετε
 ένας πρωτοποριακός σταθμός απόδοσης   με μια δυναμική, που αυτή τη στιγμή του   να προσεγγίσετε;
 ιδεών και άλλες -πιθανότατα μεγαλύτερες   παρέχει τη δυνατότητα να συναγωνιστεί   Υπάρχουν οι νεότερες γενιές που μπο-
 χρονικά- που ήταν ένα απόλυτα συντηρητι-  ή να συνομιλήσει ουσιαστικά με αντίστοι-  ρεί να μην έχουν συνδέσει ακόμα αυτό το
 κό σύστημα. Αυτά τα δύο άκρα προσπαθώ   χες πολύ μεγάλες όπερες του εξωτερικού.   είδος με τη ζωή τους, αλλά κάποια στιγ-
 να συλλάβω μέσα από τη δική μου ιδιο-  Πλέον, είμαστε σε αυτό το επίπεδο. Μέσα   μή θα το κάνουν. Ακόμη κι αν έρθουν για
 συγκρασία και να καταφέρω να βρω τον   σε αυτό τον σχεδιασμό, κάποια πράγμα-  τους λάθος λόγους, εμείς προσπαθούμε
 μέσο όρο. Αν πάρεις όλες τις παραγωγές   τα πέτυχαν περισσότερο, κάποια λιγότερο   να τους πείσουμε ότι αυτό το παθιασμένο
 που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, έχουν   και άλλα απέτυχαν, οπότε αυτή τη στιγμή   είδος που εμπεριέχει όλες τις τέχνες είναι
 όλες λόγο ύπαρξης. Έχουμε κάνει και απο-  θέλω να διορθώσω κάποιες από αυτές   κάτι το οποίο μπορεί κάποιον να τον συ-
 λύτως κλασικές παραστάσεις και πάρα   τις μικρές ή μεγαλύτερες αποκλίσεις που   νοδεύει και στα δύσκολα και στα εύκολα,
 πολύ σύγχρονες και καινούργια έργα και   υπήρχαν. Δεν έχω κάνει ακόμα ούτε τα μι-  μπορεί να γίνει ένα μέρος στη ζωή του
 πράγματα που βρίσκονται στο ενδιάμεσο,   σά από αυτά που θα ήθελα να κάνω στη   πολύ ουσιαστικό. Δεν κάνουμε κανέναν   «Μου λείπει η εσωτερική γαλήνη που μπορεί   ποιων νέων Ελλήνων συνθετών. Ποια εί-
 δηλαδή έχουν κάποια στοιχεία κλασικά και   Λυρική Σκηνή. Άρα είμαι στην επιτάχυνση   απολύτως διαχωρισμό και ανάλογα με τις   ναι η άποψή σας για τους καλλιτέχνες που
 κάποια πιο σύγχρονα. Δεν κάνουμε κάτι   όλων αυτών των ιδεών που θα πρέπει να   παραγωγές πετυχαίνουμε αλλού να έχουμε   να έχει ένας δημιουργός και όλες αυτές οι   αποτελούν το μέλλον;
 μόνο για τον εντυπωσιασμό, αλλά για την   πραγματοποιηθούν, με μια ταχύτητα που   ένα πιο συντηρητικό κοινό κι αλλού ένα   αναβράζουσες σκέψεις, το έντονο στοιχείο που   Φυσικά, παρακολουθώ τόσο συνθέ-
 ουσία, χωρίς να αγνοούμε όλα αυτά τα δι-  όμως δεν θα καταστρέψει τον οργανισμό.   πιο σύγχρονο, ένα περισσότερο ή λιγότερο   τες που ζουν εδώ όσο και Έλληνες που
 αφορετικά κοινά που περνάνε από μας, τα   Μιλήστε μας για τις επετειακές δράσεις   σχετικό κ.τ.λ. Προσωπικά, με ενδιαφέρει ο   μπορεί να ζει τη στιγμή της δημιουργίας»  σπουδάζουν έξω ή είναι Έλληνες της δι-
 οποία τα σεβόμαστε, οπότε και οι «δόσεις»   που ετοιμάστηκαν στο πλαίσιο των εορτα-  μεγάλος μέσος όρος των ανθρώπων που εν   ασποράς. Παρακολουθώ περισσότερο νέ-
 είναι αντίστοιχες. Όποιο κι αν είναι το είδος   σμών των 200 χρόνων από την Ελληνική   δυνάμει δεν είναι αυτοί που θα ερχόντου-  Αυτό το κομμάτι είναι που με απασχο-  βρήκε τρόπους να παράγει και να προω-  ους που είναι από 20-22 χρονών μέχρι 30.
 της ερμηνείας, όσο περισσότερο ή λιγότερο   Επανάσταση.   σαν να παρακολουθήσουν όπερα. Αυτούς   λεί περισσότερο τα τελευταία χρόνια, στο   θεί το έργο της στα πέρατα του κόσμου,   Μου στέλνουν συνεχώς έργα τους και τα
 σύγχρονο και να είναι, υπάρχει κάτι που με   Το ότι η Τράπεζα Πειραιώς υποστηρίζει   θέλουμε να κερδίσουμε. Νομίζω ότι αυτό   πλαίσιο της μεγάλης δωρεάς του Ιδρύμα-  μέσω της GNO TV. Είμαστε βέβαιοι ότι οι   ακούω με προσοχή. Είναι κάτι που το κά-
 απασχολεί δομικά μέσα στο μυαλό μου και   την εθνική ταυτότητα της Λυρικής Σκηνής   θα κάνουμε τα επόμενα χρόνια και μακάρι   τος Σταύρος Νιάρχος για τη στήριξη της   δεξιότητες που αναπτύξαμε όλοι στη δύ-  νω συστηματικά, αφιερώνω αρκετές ώρες
 στην ψυχή μου: όλα θα πρέπει να έχουν   είναι πολύτιμο για εμάς. Επίσης, είναι ση-  να το πετύχουμε.   καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνι-  σκολη αυτή συγκυρία θα μας βοηθήσουν   την εβδομάδα για μια τέτοιου είδους ενη-
 την υψηλότατη απόδοση στο κομμάτι της   μαντικό ότι δέχτηκαν να παρουσιάσουμε   Το μεγάλο στοίχημα της εξαγωγής της   κής Λυρικής Σκηνής.  Έχουμε κάνει τις   στις μελλοντικές προκλήσεις.  μέρωση. Οι περισσότεροι συνθέτες της
 αισθητικής και της μουσικής ερμηνείας.   το δίπτυχο Δέσπω-Ελληνικοί Χοροί, ένα   ελληνικής όπερας μπορεί να επιτευχθεί;   αντίστοιχες ενέργειες για να μπορούμε να   Γράφετε αυτό τον καιρό εσείς κάποια   νέας γενιάς ασχολούνται πάρα πολύ με το
 Πετυχημένες παραστάσεις, διεύρυνση   έργο που θα είναι η όψη δυο πραγμάτων,   Αυτή τη στιγμή ναι. Στο κομμάτι των   πετύχουμε την εξωστρέφεια, κάτι που έχει   όπερα;   μουσικό θέατρο, όχι όμως με την όπερα.
 του κοινού, διεθνείς συνεργασίες… Τι άλλο   όπου το καθένα θα δώσει εντελώς δια-  συμπαραγωγών έχουν κλείσει αρκετά έρ-  επιταχυνθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αν δεν   Ναι. Έχω δουλέψει πάρα πολύ στη   Η όπερα έχει τελείως διαφορετική λογική,
 έχετε στο μυαλό σας για την επόμενη τριετία;   φορετικά την αίσθηση της εθνικότητας,   γα για τα επόμενα χρόνια, πάνω από δέκα.   πετύχουμε να δείξουμε τι είναι η ελληνική   ζωή μου, έχω γράψει 170 έργα, αλλά αυτή   δεν καλλιεργείται η πλαστικότητα, η με-
 Όταν ανέλαβα αυτή τη θέση, ο μεγα-  γιατί απέχουν και χρονικά. Οι Ελληνικοί   Από αυτά τις μισές παραγωγές θα τις κά-  όπερα ή μάλλον τι είναι η Εθνική Λυρική   την περίοδο μου λείπει έντονα η ζωή μου   λωδικότητα, η μελοποίηση του λόγου, που
 λύτερος συνομιλητής μου, αλλά και αντί-  Χοροί του Σκαλκώτα ανήκουν στην Εθνι-  νουμε εμείς και μετά θα πάνε έξω. Αυτό   Σκηνή σήμερα και να την επικοινωνήσου-  σαν συνθέτης, αυτό μου λείπει, όχι η ίδια η   δεν έχει να κάνει με τη θεατρική απόδοση,
 παλός μου, ήταν ο ίδιος μου ο εαυτός. Προ-  κή Σχολή, ενώ η Δέσπω του Καρρέρ στην   είναι μια πολύ μεγάλη κατάκτηση γιατί οι   με με το εξωτερικό, θα έχουμε αποτύχει σε   σύνθεση. Μου λείπει η εσωτερική γαλήνη   αλλά με την εξέλιξη της φράσης και της
 σπάθησα, δηλαδή, να βρω έναν τρόπο να   Επτανησιακή. Αυτά τα δυο στοιχεία εμείς   συγκεκριμένες παραγωγές επικοινωνούν   έναν πολύ μεγάλο βαθμό. Οπότε είναι στη   που μπορεί να έχει ένας δημιουργός και   μελωδίας. Αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο
 αντεπεξέλθω σε έναν σχεδιασμό ο οποίος   συνδυάζουμε στην ίδια παράσταση, δίνο-  προς τα έξω τα δικά μας χαρακτηριστικά,   βασική μας στρατηγική. Είμαι αισιόδοξος   όλες αυτές οι αναβράζουσες σκέψεις, το   να βρεθεί σήμερα και είμαι βαθιά προβλη-
 δεν ήθελα να γίνει ούτε τυχαία, ούτε πε-  ντας τη διαχρονική τους απόσταση, αλλά   την ελληνική ταυτότητα και τα εθνικά    ΕΛΣ/ΦΩΤΟ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ  ότι όταν η πανδημία φύγει από τη ζωή   έντονο στοιχείο που μπορεί να ζει τη στιγμή   ματισμένος. Ξέρετε είναι πολύ πιο εύκολο
 ριστασιακά, ούτε αυτοσχεδιαστικά. Ήθελα   και τα κοινά τους σημεία, τα οποία είναι   στοιχεία μας.  μας, η Εθνική Λυρική Σκηνή θα μπορέ-  της δημιουργίας. Από την άλλη, και η ζωή   οι συνθέτες να ασχολούνται με πολύ μικρής
 να είναι κάτι το οποίο θα το ακολουθούσα,   έντονα και πολλά σε σχέση με τα εθνικά    Πόσο σημαντική είναι για εσάς η εξω-  σει να συνεχίσει την ανοδική της πορεία.   του καλλιτεχνικού διευθυντή στη Λυρική   κλίμακας πράγματα, όπως με όπερα δω-
 γι’ αυτό και χάραξα έναν προγραμματισμό   χαρακτηριστικά. Ταυτόχρονα, το βλέπουμε   στρέφεια της ΕΛΣ,το «άνοιγμά» της στο   H κρίση ανέστειλε πολλά από τα μεγάλα   Σκηνή είναι έντονα δημιουργική.   ματίου ή μουσικό θέατρο, ακριβώς επειδή
 με συγκεκριμένους άξονες, τους οποίους   από μια σκοπιά εντελώς σύγχρονη, γιατί   εξωτερικό;   σχέδια μας, αλλά την ίδια στιγμή η ΕΛΣ   Παρακολουθείτε σίγουρα το έργα κά-  είναι πιο εύκολο να παιχτεί. •




 078  THE  PRIVATE  JOURNAL                             THE  PRIVATE  JOURNAL                                       079
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86