Page 79 - Private Journal 2021
P. 79

KNOWLEDGE — ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


                                                              Ο                       από όλα τα υπόλοιπα στοιχεία. Για μένα,
 γΙωΡγΟσ κΟυμεΝτΑκησ                                                                  καλλιτεχνικό προγραμματισμό ξεχωριστά

 ΣΥΝΘΕΤΗΣ                                                                             το καλλιτεχνικό κομμάτι, που είναι στο
                                                                                      κέντρο της δημιουργίας, είναι αλληλέν-
                                                                                      δετο με το διοικητικό και το οικονομικό,
 ΕΡΓΟΥ ΛΥΡΙΚΗΣ                                                                        σε όλο το εύρος, δηλαδή από τη στιγμή
                                                                                      που το προϋπολογίζεις μέχρι τη στιγμή
                                                                                      που το ισολογίζεις.
                                                                                         Ποια είναι η σχέση του ελληνικού κοι-
 Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μιλάει   Ο καλλιτεχνικΟσ διευθυντής της Εθνι-  νού με την όπερα; Τόσα χρόνια μετά, γιατί ο
 για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού λυρικού θεάτρου.    κής Λυρικής Σκηνής γεννηθηκε στο Ρέθυ-  κόσμος έρχεται να παρακολουθήσει όπερα;
                                                                                         Αυτό που έχω διαπιστώσει τα τελευ-
                                                  μνο το 1959 και θεωρείται ένας από τους
                                                  πιο πολυδιάστατους  έλληνες συνθέτες. Ο   ταία χρόνια είναι ότι το κοινό της Λυρικής
 Συνέντευξη ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΜΨΩΝ
 Content contributor ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ             Γιώργος Κουμεντάκης έχει βάλει ψηλά τον   είναι συνεχώς αυξανόμενο, ενώ έχει πέσει
                                                  πήχυ όχι μόνο σε ό,τι αφορά την καλλιτε-  αισθητά ο μέσος όρος ηλικίας, κάτι που γί-
                                                  χνική αρτιότητα των παραστάσεων, αλλά   νεται και λόγω των νέων εγκαταστάσεων
                                                  και τη δέσμευση να φέρει την όπερα πιο   στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος
                                                  κοντά στη σύγχρονη εποχή και το νεότερης   Νιάρχος, αλλά και λόγω του προγραμμα-
                                                  ηλικίας κοινό. Η GNO TV, η διαδικτυακή   τισμού. Είναι ένα κοινό το οποίο ψάχνεται,
                                                  τηλεόραση της ΕΛΣ, η οποία ξεκίνησε τη   που θέλει να γνωρίσει καινούργια πράγμα-
                                                  λειτουργία της τον Νοέμβριο του 2020,   τα. Για τον λόγο αυτό έχουμε εισαγάγει στο
                                                  διευρύνει την έννοια της καλλιτεχνικής   κομμάτι της όπερας, και γενικότερα σε ό,τι
                                                  εξωστρέφειας προσελκύοντας λάτρεις του   κάνουμε εδώ, καινούργιες ιδέες. Επιχει-
                                                  λυρικού θεάτρου από όλο τον κόσμο.  ρούμε να προσφέρουμε μια σύγχρονη από-
                                                     Πώς λύνεται η εξίσωση των διοικητι-  δοση στα κλασικά έργα. Υπάρχει το κοινό
                                                  κών καθηκόντων του Καλλιτεχνικού Διευ-  που θέλει αυτό το είδος του παρελθόντος,
                                                  θυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το   να το δει να ζωντανεύει σήμερα, με έναν
                                                  καθαρά δημιουργικό έργο της σύνθεσης;   τρόπο που θα το προκαλέσει αισθητικά,
                                                     Ο καλλιτεχνικός διευθυντής στη Λυ-  θα το συγκινήσει βαθιά. Αυτή η αντίληψη
                                                  ρική Σκηνή είναι ουσιαστικά ο CEO, δια-  έχει πολύ μεγάλη σημασία για τον σχεδια-
                                                  χειρίζεται, δηλαδή, εκτός από το καλλιτε-  σμό και για τη στρατηγική μας. Για μένα η
                                                  χνικό κομμάτι, τόσο το διοικητικό όσο και   όπερα έχει ανεξάντλητα στοιχεία μαγείας.
                                                  το οικονομικό. Στην προσαρμογή μου σε   Πολλοί θεωρούν ότι μια σύγχρονη αντίλη-
                                                  αυτό το νέο δεδομένο με βοήθησε σίγουρα   ψη στο ανέβασμα θα τα καταργήσει - εγώ
                                                  η ιδιότητα του συνθέτη, που έχει κάποια   πιστεύω το ακριβώς αντίθετο.
                                                  πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Οι   Πιστεύετε ότι η όπερα έχει μέλλον;
                                                  συνθέτες εργαζόμαστε με ιδιαίτερη ορ-  Φυσικά. Υπάρχει η σύγχρονη όπερα,
                                                  γάνωση και παρά το γεγονός ότι πολλές   δηλαδή η όπερα που γράφεται τώρα – γιατί
                                                  φορά είμαστε εσωστρεφείς, εντούτοις το   για να προχωρήσει ένα είδος χρειάζεται να
                                                  μυαλό μας δουλεύει με τρόπο «μαθημα-  γραφτούν έργα. Ωστόσο, ο κόσμος δεν έχει
                                                  τικό». Επιπλέον, ο χρόνος για μας τους   την αντοχή και την οικονομία, σε σχέση με
                                                  μουσικούς παίζει σημαντικό ρόλο, όπως   τον χρόνο, για να καταλάβει ότι χρειάζονται
                                                  και η συνθετική αντίληψη, το πώς δηλαδή
                                                                                      αρκετά χρόνια μέχρι κάποιο έργο να μπει
  ΕΛΣ/ΦΩΤΟ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ  Ο χρόνος για μας τους μουσικούς παίζει   να έχεις ένα εναρμονισμένο αποτέλεσμα.   του. Είμαστε ανυπόμονοι. Αλλά εάν, μέσα
                                                                                      στο ρεπερτόριο και να αφήσει το στίγμα
                                                  συνθέτεις ή συνδυάζεις όλα τα στοιχεία για
                                                  Από κει και πέρα, υπάρχουν γνώσεις που
                                                                                      από όλες αυτές τις απόπειρες για καινούρ-
                      ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ
                                                                                      για γραφή, ένα ή δυο έργα παραμείνουν
                                                  πρέπει να αναπτύξει κανείς, ιδιαίτερα στο
                                                  κομμάτι της οικονομικής διαχείρισης του
                                                                                      σε ένα ρεπερτόριο, αυτό είναι πολύ σημα-
              σημαντικό ρόλο, όπως και η συνθετική
                                                  οργανισμού.
                                                                                      ντικό, διότι έτσι ορίζεται η συνέχεια ενός
               αντίληψη, το πώς δηλαδή συνθέτεις ή
                                                     Ακούγεται αρκετά πολύπλοκο...
             συνδυάζεις όλα τα στοιχεία για να έχεις ένα
                  εναρμονισμένο αποτέλεσμα.
                                                                                      πρέπει να είναι πάντα ζωντανό. Ξεχνάμε
                                                     Δεν είναι πολύπλοκο, γιατί το αντιμε-
                                                  τωπίζω σαν σύνολο. Δεν μπορώ να δω τον   είδους που δεν πρέπει να είναι μουσειακό,
                                                                                      ότι και στο παρελθόν, τον 18ο και τον 19ο ‣
 076  THE  PRIVATE  JOURNAL                             THE  PRIVATE  JOURNAL                                       077
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84