Page 84 - Private Journal 2021
P. 84
KNOWLEDGE — SUR MESURE
GIORGIO MERIANO
συνδυAζΟντασ την τέχνη της χειροποίητης υποδηματοποιίας
H ΤΕΧΝΗ ΤΏΝ με την αγάπη και το πάθος για την τελειότητα, το υποδηματο-
ποιείο Giorgio Meriano στο Περιστέρι μετρά ήδη 90 και πλέον
χρόνια εμπειρίας στην κατασκευή.
Από την Κωνσταντινούπολη του 1922 έως την Αθήνα του
ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΏΝ 2001, όπου και η επιχείρηση περιήλθε στα χέρια του τρίτης γε-
νιάς υποδηματοποιού, Γιώργου Β. Παπαδόπουλου, η κατασκευή
ΥΠΟΔΗΜΑΤΏΝ εξελίσσεται, συνεχίζοντας πάντα να αντλεί στοιχεία και έμπνευ-
ση από το παρελθόν. «Η αγάπη μαζί με την έμπνευση για την
τέχνη ένωσαν ουσιαστικά αυτές τις τρεις γενιές, οι οποίες είναι
διαφορετικές αλλά, ταυτόχρονα, τόσο ίδιες. Διαφορετικές γιατί
προερχόμαστε από άλλες εποχές, με διαφορετικές προσλαμβά-
νουσες ενώ παράλληλα, τόσο ίδιες ως προς την αγάπη για το
παπούτσι και την εξυπηρέτηση του πελάτη, στοιχεία που για
μας είναι το ίδιο σημαντικά και κυρίαρχα. Η παράδοση τριών
γενεών και η πολυετής πείρα μας, η οποία μετρά σχεδόν έναν
αιώνα στην κατασκευή χειροποίητων υποδημάτων, συνδυάζεται
με τη τεχνολογία του σήμερα», σημειώνει ο ιδιοκτήτης σήμερα
του Giorgio Meriano, Γιώργος Β. Παπαδόπουλος.
Το τότε υποδηματοποιείο του παππού του σημερινού ιδιο-
κτήτη, στην Κωνσταντινούπολη, όπου έφτιαχνε παπούτσια όλη
η αφρόκρεμα της Πόλης, καίγεται το 1922. Τότε, μαζί με χιλιάδες
Έλληνες, ο Γιώργος Β. Παπαδόπουλος επιστρέφει στην Ελλάδα. ΠΡΟΣΗΛΩΣΗ ΣΤΟΝ ΣΤΟΧΟ
Στην Αθήνα του 1933, ο μαστρο-Γιώργης ξεκινά στου Ψυρρή, σε Ο δημιουργός επιλέγει να διατηρεί τις σπάνιες υψηλές προδιαγραφές
μια περιοχή κατεξοχήν γεμάτη με τεχνίτες και τσαγκάρηδες, να των πρώτων υλών που απαιτούνται για την κατασκευή χειροποίητων
κατασκευάζει τα χειροποίητα υποδήματά του και αρχίζει ξανά υποδημάτων.
το ταξίδι του στην τέχνη του υποδήματος. Το 1976, η δουλειά του υποδήματος, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η
μεταβιβάζεται στα χέρια του γιου του, Βασίλη Παπαδόπουλου, αγάπη του για το χειροποίητο παπούτσι είναι όλα αυτά τα χρόνια
ο οποίος μέσα από καινοτόμες ιδέες για εκείνη την εποχή, με- αναλλοίωτη και, σε συνδυασμό με τη σκληρή δουλειά και την
γαλώνει την οικογενειακή επιχείρηση και τη μετατρέπει σε ένα επιμονή του, κατάφερε να αναζωογονήσει το πρότυπο εργαστή-
σύγχρονο εργοστάσιο, με τα υποδήματά του να τοποθετούνται ριο και να εδραιωθεί ως εφάμιλλο των ευρωπαϊκών κορυφαίων
στα καλύτερα καταστήματα της χώρας. Η κρίση και ο σκληρός υποδηματοποιείων. Η μη βιομηχανοποίηση του εργαστηρίου
ανταγωνισμός «χτυπάνε» τη δεκαετία του ’90 την πόρτα του και η πίστη στην παράδοση και στις αξίες είναι ουσιαστικά αυτό
χειροποίητου υποδήματος, καθώς μαζικές παραγωγές φθηνών που κάνει μοναδική την επωνυμία. «Η αυτονομία της επιχεί-
προϊόντων βγαίνουν δυναμικά στο προσκήνιο, με αποτέλεσμα ρησης είναι ίσως το μεγαλύτερο προσόν της. Είναι συνειδητά
το κλείσιμο του εργοστασίου. Το 2001, όμως, ο τρίτης γενιάς απεγκλωβισμένη από το άρμα της μαζικής παραγωγής υποδη-
υποδηματοποιός, Γιώργος Β. Παπαδόπουλος, όντας μαθητευό- μάτων, η οποία συνεπάγεται έκπτωση ποιότητας κατασκευής
μενος ο ίδιος, δίπλα σε δυο πολύ καλούς τεχνίτες, στον παππού και υλικών, και απέχει από τη δημιουργία βιομηχανικού τύπου
και στον πατέρα του, θέλησε να συνεχίσει την κατάρτισή του υποδήματος και όχι εξατομικευμένου χειροποίητου», τονίζει ο
στην τέχνη του χειροποίητου ανδρικού και γυναικείου παπου- ιδιοκτήτης. Για τον Γιώργο Β. Παπαδόπουλο, ένα χειροποίητο
τσιού, με ειδικές σπουδές στον σχεδιασμό και την κατασκευή ζεύγος υποδημάτων συμβολίζει ξεκάθαρα την κομψότητα, την
καλαισθησία, την ανάδειξη του προσωπικού στιλ κάθε πελάτη
«Ένα χειροποίητο ζευγάρι αλλά και «την αρμονία που αποπνέει από τη χρηστικότητα και
τη σιγουριά του κατόχου του ότι φορά κάτι μοναδικό και εξα-
συμβολίζει την αρμονία τομικευμένο».
Τονίζει αρκετές φορές στη συζήτηση πως στο Giorgio
Από την Κωνσταντινούπολη του περασμένου αιώνα στην Αθήνα που αποπνέει από τη Meriano, σέβονται τον σύγχρονο άνθρωπο γι’ αυτό και προ-
χρηστικότητα και τη
του 21ου, η παραδοσιακή τεχνική κατασκευής παπουτσιών στα ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΛΜΠΑΣΗΣ σιγουριά του κατόχου του σπαθούν να δημιουργούν ένα χειροποίητο υπόδημα το οποίο
είναι προσιτό στο να το αποκτήσει ο καθένας. Επίσης, εξηγεί
μέτρα του πελάτη αποκτά σύγχρονο πρόσωπο. ότι φορά κάτι μοναδικό και χαρακτηριστικά τις σημαντικές αξίες, τις οποίες εφαρμόζουν
στην παραγωγή. «Το εξ ολοκλήρου χειροποίητο υπόδημα δεν
Κείμενο ΜΑΡΕΝΑ ΚΑΔΙΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ εξατομικευμένο» έχει καμία σχέση με το υπόδημα μαζικής παραγωγής. Τα δέρ- ‣
082 THE PRIVATE JOURNAL THE PRIVATE JOURNAL 083